Tillbaka till lista

Black Friday & Cyber Monday – optimera din hemsida för storrea!

Black friday

Det är dags igen för Black Friday och Cyber Monday storrea! Därför vore det bäst om din hemsida är optimerad och redo att ta emot besökare! I detta inlägg går vi igenom allt från vad du bör tänka på när du skapar attraktiva erbjudanden till hur du marknadsför dem och ser till att inget hindrar användare från att navigera på din hemsida, utföra ett köp, registrering, bokning, eller vad målet än är. 

Lite om Black Friday

Black Friday är ursprungligen en amerikansk readag som inträffar natten till fredagen efter Thanksgiving och varar i 24 timmar. Varför det heter “Black” Friday är för att ivriga shoppare går ut på kvällen då det hunnit bli mörkt ute och alla butiker har öppet till långt efter normala öppettider. 

Numera är Black Friday vanligt i resten av världen också, och rean varar betydligt längre än 24 timmar. Många butiker och företag har igång rean i ca 1-2 veckor kring Black Friday och Cyber Monday-rean.

Win-win

Black Friday har kommit att bli en av de mest gynnsamma reorna under hela året – både för konsumenter och försäljare. I snitt får man 37% rabatt under denna rea! Hela 68% av alla onlineshoppare väljer att handla under B.F.-rean (financeonline.com) och många föredrar att handla online för att undvika folkmassor, trafik och stress. 

Optimera för Black Friday

Det vore väldigt synd ifall du missade B.F. som företagare. Här kommer några förslag på vad du kan göra för att dra nytta av den stora “svarta” rean:

Skapa ett oemotståndligt erbjudande

Denna punkt är oftast lättare sagd än gjord. Du bör känna din målgrupp på djupet för att lyckas sticka ut från mängden. Håll gärna ett öga på konkurrenterna och gör din kampanj ännu bättre än deras! Reklammaterialet bör vara minst lika tilltalande som kampanjerbjudandet för att ha en chans att synas. 

Några viktiga punkter att överväga är följande:

  • Vilket värde ger du kunden?
  • Kan du implementera värdefulla merförsäljningar (upsell)?
  • Hur kan kampanjerbjudandet locka återkommande kunder?

Tips! En kund som handlar från dig minst 3 gånger blir med 75 % sannolikhet stammis! 

Se till att serverkapaciteten är på topp

Det absolut sista du vill ska ske är att din webbplats kraschar mitt under Black Friday. Se därför till att din webbplats kan hantera ökad trafik, vilket du testar med ett belastningstestverktyg som skickar en imiterande trafikökning. På så vis görs en analys över din webbplats prestation. Du bör också se över din webbhotellplan samt kapaciteten. Möjligen behöver du uppgradera din plan eller lägga till säkerhetsåtgärder.

Optimera för ALLA enheter

Detta känns som en punkt som vi ofta tjatar om. Dock är det en mycket viktigt aspekt eftersom att skrollandet och browsandet oftast börjar på mobilen eller surfplattan. Det vill det till att användaren enkelt kan titta runt på din hemsida utan att bli irriterad på knappar som inte funkar, bilder som visas i konstiga format eller marginaler som går utanför skärmen. Undvik att användaren sticker iväg till konkurrenten istället.

Optimera din webbplats för en bättre kundupplevelse genom följande:

  • Minimera antalet popup-fönster
  • Kontrollera att alla dina knappar går att klicka på
  • Visar tydliga call-to-actions och vad nästa steg är
  • Använder responsiv design (!)
  • Kontrollera din webbplats laddningshastighet.

Ju snabbare din hemsida laddar desto större sannolikhet är det är besökarna stannar och navigerar runt på sidan längre. Därmed är det även större chans att de också handlar. Att göra hemsidan snabbare är en stor del av SEO som du kan läsa mer om här

 

Skicka specialinbjudan till hängivna kunder

Få dina återkommande kunder och alla du har på din mejl- och telefonlista att känna sig speciella! Skicka ett specialerbjudande eller låt dem få tillgång till rabattkoder innan den officiella rean börjar. Denna strategi är toppen för dig som säljer varor då kunderna blir extra glada om de får vara först till kvarn att välja ut sina produkter innan det hinner bli utplockat.

Var extra aktiv på sociala medier

Lägg ut fler posts och stories än vanligt. Skapa gärna en serie med liknande bilder men olika produkter eller erbjudanden så att man enkelt associerar dem med Black Friday. Du kan förlänga samma kampanj men använd andra bilder och look för Cyber Monday så fort Black Friday-helgen är över, eller maxa dina erbjudanden och spara de bästa till sist! Kolla upp hashtaggar och använd de som trendar och passar bäst för din verksamhet. Bäst är att kombinera organiska inlägg med betald annonsering på sociala medier.

Glöm inte Google Ads!

Google Ads ger i snitt tillbaka dubbelt så mycket i ROI (vinst). Ifall du har en bra kampanj är sannolikheten att du får tillbaka mycket mer än så under Black Friday och andra reor.

De är ett utmärkt sätt att synas, få klick och visningar – inte bara på Google sök, men även på andra partnersidor genom t ex displayannonser. 

Få hjälp av proffs

Det är mycket att tänka på när det kommer till hemsidan och digital marknadsföring, särskilt under hektiska perioder som reor. Ofta behöver man hjälp av ett team av proffs för att lyckas. Vi hjälper dig gärna säkra din hemsida under Black Friday och andra kommande reor, som julrean till exempel. Välkommen att höra av dig till oss så berättar vi mer!

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Läs tidigare blogginlägg:

Vi välkomnar Anh till Buildahome-teamet!

On-page SEO

Teknisk SEO