TEL: 010-214 65 65

Det finns ett ofantligt antal hemsidor där ute och det krävs en hel del planering och att man verkligen tänker efter när det kommer till en webbdesign som gör hemsidan unik. Vad bör man tänka på då för att imponera på sina besökare? I detta blogginlägg ger vi några tips på vad du kan implementera under 2022 för att sätta karaktär på din webbplats!

Visuell balans

Det är viktigt att besökare känner sig välkomna när de hamnar på ens hemsida. Hur fixar man det då samtidigt som man skapar en unik webbdesign? Främst behöver man balansera färger och luftighet (white space) tillsammans med det innehåll man vill ha (text, bild, video, etc.). Ofta behövs mer luftighet än man kanske tror. 

Anledningen till det är att det är betydligt lättare för användare att läsa och navigera om det med jämna mellanrum finns lite oanvänt utrymme på sidan. Luftigheten blir som en naturlig avdelare mellan olika textstycken eller andra element.

Tipp-topp användarupplevelse

Användarupplevelsen, även kallad för UI/UX design, är en extremt viktig aspekt som är avgörande för dina webbkonverteringar. En studie från Forrester Research fann att en bra UI/UX-design kan öka dina konverteringar med <200 %. En utmärkt användarupplevelse kan öka konverteringsfrekvensen ännu mer med hela >400 %!

webbdesign

Webbdesign planeringsprocess

Unik webbdesign med illustrationer och grafisk design

Även om färdiga mallar idag ser väldigt bra ut och är mer flexibla än tidigare är det ändå något speciellt med webbdesign som har egna unika illustrationer och grafisk design, vilket också märks tydligt. 

Kreativa proffs kan oftast komma fram till idéer du själv aldrig ens hade kunnat fantisera om (så vidare du inte själv också är väldigt kreativ, förstås). Det behöver inte alltid vara komplicerat, små detaljer räknas och utgör helhetsintrycket!

Rörelse fångar ögat

Japp, så är det. Det som rör på sig fångar ögat enklare än något som står statiskt. Ett enkelt exempel på det är TV och video. En reklamfilm på en monitor drar till sig uppmärksamhet betydligt fortare och håller kvar blicken längre än en bild på en affisch som gör reklam för samma sak. Därför är det bra att dels ha med videor och även animeringar som ger mer liv och rörelse åt hemsidan. 

Det blir genast mer interaktivt, intressant och piggar upp stämningen. Även där behöver man hålla en god balans så att man inte överbelamrar besökaren med för mycket som rör sig. Bäst är om man kan få besökaren att känna sig positivt överraskad under tiden de skrollar och klickar runt. 

Håll det kommunikativt

Inget är tristare än en granne som inte hälsar på en tillbaka. Ungefär så är det med hemsidor och deras webbdesign också. 

Besökaren ska inom några sekunder känna sig välkommen, vilket inte alltid betyder att man bokstavligen skriver “Välkommen till…”. Färg, form och användarvänlighet som framträder på ett vänligt och välkomnande sätt och väcker uppmärksamhet hos besökaren är avgörande. 

Det kan även vara bra att t ex introducera en chatbot som svarar på vanliga frågor och kan leda besökaren till kontaktuppgifter. Enligt studier kan chatbots öka engagemanget med 90 % och försäljningen med 67 %.

Strategisk och unik webbdesign når längre 

Du bör veta vilka de vanligaste anledningarna till varför dina besökare kommer in på din hemsida är och hur du strategiskt vägleder dem till nästa och nästa steg på ett strategiskt sätt. 

Exempelvis kanske man först vill meddela att man har en lösning på besökarens “problem” eller erbjuder något de gärna vill ha. Därefter informerar man om hur man kan hjälpa dem och berättar om den produkt eller tjänst man erbjuder. 

När de är tillräckligt informerade hänvisas de till recensioner, erbjudanden, köp eller kontakt. Det är viktigt att man kan sitt säljspår så att man enkelt kan leda besökaren från start till mål.

HEM bör vara som en broschyr

Kom ihåg att inte ha med allt om vad din verksamhet innebär på HEM eller startsidan utan snarare korta sammanfattningar, starka refränger och tydliga hänvisningar till t ex “om oss”, “våra tjänster”, “beställ nu”, “FAQ”, o s v. 

Ta fram de unika sidorna och specialiseringen hos företaget. Håll det tydligt, konkret, snyggt och inkludera många valmöjligheter, t ex “kontakta oss”, “se vår populäraste produkt”, “vi levererar inom 24 timmar”. 

Tänk att HEM fungerar som en broschyr, helt enkelt.

Ta hjälp av rätt team!

Hoppas att du får nytta av och möjligen en och annan tankeställare om hur du kan göra din webbdesign mer unik efter att ha läst detta inlägg.

Vi hjälper dig att utveckla dina idéer och kommer med förslag på hur vi kan göra något som är bra till ännu bättre. 

Vårt härliga team består av mycket kreativa och skickliga designers som bokstavligen skapar helt fantastiska hemsidor helt från grunden. Design, användarvänlighet och allt du behöver för en framgångsrik hemsida finns att hämta hos oss på Buildahome! 

Hör av dig idag så berättar vi mer. 

 

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben: 

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Läs tidigare blogginlägg:

SEO – Vilka är de fyra pelarna?

Webbyrå Malmö, Webbyrå Göteborg, Webbyrå Stockholm

Kreativitet
är hjärtat
i alla våra
projekt