Tillbaka till lista

SEO – vilka är de fyra pelarna?

SEO

Du har säkerligen hört talas om att det är viktigt med SEO, men vad innebär det rent praktiskt och vilka är de olika delarna man behöver tillämpa för att lyckas med sin hemsida? Detta och en del annat tar vi reda på i detta blogginlägg, så häng kvar och läs bara vidare!

Fyra pelare

Det räcker alltså inte att lägga in sökord på sin hemsida för att bli hittad av användare på Google, det krävs betydligt mer än så. Inom SEO talar man om de fyra pelarna som är de huvudsakliga beståndsdelarna. Dessa bör man jobba på för att ens hemsida ska vara av bra kvalitet men också ha en chans att synas bland sökresultaten på sökmotorer. 

SEO omfattas av en teknisk del, On-page, innehåll (copy) och Off-page. Låt oss kika närmare på var och en av dessa pelare:

Teknisk SEO 

Teknisk SEO sker på baksidan av hemsidan och innebär olika konfigurationer som implementeras på servern och webbplatsen. Exempelvis; HTTP-huvudsvar, XML-webbplatskartor, omdirigering, metadata, m m. Arbetet kring teknisk SEO har direkt eller indirekt inverkan på sökmotorernas genomsökning, indexering, och på längre sikt även rankning. 

Inom teknisk SEO fokuserar vi även på att förbättra webbplatsens hastighet, mobilvänlighet, strukturerad data, säkerhet och indexering (för att bara nämna några av delarna på den långa listan!)

On-Page SEO 

On-Page handlar om att optimera faktorer på webbsidan som tydligt hjälper sökmotorer att förstå innehållet och dess sammanhang som i tur förbättrar rankning och användarupplevelsen. 

Delar av On-page SEO inkluderar bland annat:

Innehåll 

Innehållet på en hemsida är en av Googles främsta rankningsfaktorer. Det omfattar en särskild struktur på informationen och specifik användning av sökord/söktermer. Mycket handlar om att inkludera relevant, kvalitativt och pålitligt innehåll som speglar syftet med hemsidan på ett konkret och välstrukturerat sätt. Blanda gärna olika typer av innehåll som text, bild, video, ljud och annat som ger hemsidan variation, attraherar din kundgrupp och skapar engagemang. 

Off-page SEO 

Off-page går ut på auktoritetsbyggande, länkbyggande, referenser och att synas på andra externa platser där din hemsida eller varumärke hittas genom länkning. Sökmotorer anser Off-page SEO vara guld och ger många pluspoäng som gynnar din rankning. Tänk på att de hemsidor som refererar till din hemsida bör handla om ungefär samma eller relaterande ämnen för att länkningen (backlink) ska vara relevant och trovärdig. 

En framgångsrik SEO-strategi kräver en kombination av alla dessa fyra pelare. Har du har läst hit så har du bara precis nuddat vid SEO och allt vad det innebär. Varje del är en hel vetenskap och därför kan det vara en god idé att anlita specialister för SEO-åtagenden.

Våra specialister på Buildahome hjälper dig gärna att strukturera upp allt som omfattas av de fyra pelarna. Vi erbjuder kontinuerligt arbete, underhåll och optimering allt eftersom din verksamhet och hemsida expanderar. Hör av dig till oss idag så berättar vi mer!

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se