När du väl satt igång med ditt företagande är det även dags att registrera sig på Google Business Profile som gör det enkelt för besökare att hitta dig. Det är ett bra sätt att snabbt synas bland Googles sökresultat och visa kontaktinformation när någon söker på ens företag. Hur funkar det då och vad bör man tänka på? Det tar vi reda på, läs bara vidare för att få reda på hur du får ut mest av fördelarna med detta grymma gratisverktyg.
Först och främst behöver du verifiera din adress på Google Business Profile. Detta gör du genom att välja en av verifieringsmetoderna:
De olika reglerna för varje metod kan du läsa mer om här.
Du har säkert sett när du sökt efter ett företag på Google att du får upp olika information, t ex:
Det är viktigt att all denna information alltid är korrekt och uppdaterad för att undvika sura kunder men också för trovärdighetens skull.
Skulle det vara så att du inte alltid dyker upp för sökningar nära dig, beror det oftast på att informationen på din profil är ofullständig eller knapp. Ju mer information och bilder du har på din Google Business Profile desto bättre chans är det att ditt företag syns.
Kom även ihåg att uppdatera din profil så fort något ändras i företaget, t ex nytt telefonnummer, andra öppettider eller kanske en ny logga.
Här kommer en checklista för vad du behöver göra för att sätta igång och underhålla din profil:
Resultat från första sök
De lokala resultaten utgår främst ifrån relevans, framträdande plats och avstånd. Kombinationen av dessa faktorer avgör alltså den bästa matchningen för sökningar. Googles algoritmer avgör avståndet mellan ditt företag jämfört med dina konkurrenters platser och visar de som är fysiskt närmare sökaren först i rang.
En viktig och oundviklig faktor är relevans som matchar sökord med sökresultat. Fullständig och detaljerad information hjälper Google att förstå ditt företag och kan konsekvent också matcha dig med mer relevanta sökningar.
Google tittar även på hur långt det är från sökaren till det de söker på. Det är inte ovanligt att användare söker på t ex “skobutik nära mig”. Skobutiken som är närmast sökaren och även har den mest fullständiga Google Business Profile-informationen, vinner i rangordningen bland sökresultaten.
Med prominens menas hur pass välkänt ett företag är. Vissa företag eller platser är mer välkända i den verkliga världen utanför internet. Exempelvis museer, landmärken, sportsarenor eller liknande kommer även framträda bland lokala resultat.
Prominens är även baserat på alla punkter i checklistan ovan, men även annan information på webben om platsen som t ex hemsida, länkar, artiklar, recensioner m m.
Vidareklickat från första resultatet, (klickat på pilarna uppe i höger hörn visat på den första bilden)
Precis som med din hemsida där du behöver ha relevant och uppdaterad information för att främja SEO:n gäller även för din Google Business Profile att omfatta det samma. En korrekt konfigurerad Google Business Profile är även bra för ditt företags totala SEO. Som du kanske vet kan man inte direkt betala sig till bättre SEO och rankning bland organiska resultat utan man måste helt enkelt ta stegen och göra jobbet, alternativt anlita någon som gör jobbet åt en.
Buildahome erbjuder alla SEO tjänster och givetvis hjälper vi dig gärna med att sätta upp och hantera ditt Google Business Profile konto. Hör av dig till oss så berättar vi mer!
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 0730 585 255
Google Shopping-kampanjer för din e-handel – uppdateringar och vad som är bra att veta!
Laddningstid – få din hemsida att ladda snabbare
Strukturerad data – vad innebär det och varför behöver man det?