Tillbaka till lista

Strukturerad data – vad innebär det och varför behöver man det?

Kvinna vid dator

I detta blogginlägg belyser vi begreppet strukturerad data och svarar på vad det innebär, varför man behöver det, fördelar med det och vi visar även ett exempel på hur det kan se ut. Låt oss köra igång!

Var innebär strukturerad data?

När vi talar om strukturerad data innebär det att vi organiserar informationen på ett specifikt sätt på en hemsida. Syftet är att indexeringen ska bli så smidig och lättbegriplig som möjligt för Google att uppfatta och behandla. Det är alltså ett sätt att mappa eller tagga upp innehåll på en webbplats. Man kan säga att det är som en innehållbeskrivning som är begriplig för sökmotorer. När du implementerar strukturerad data på rätt sätt förstår Google innehållet på ett effektivare sätt och du har alltså betydligt större chans att få bra placeringar i form av rich snippets bland sökresultat (mer om rich snippets längre ned).

Vad är indexering?

Indexering är kort förklarat processen som sökmotorer utför för att organisera information från olika webbplatser. Det kan jämföras med ett bibliotek som sorterar alla böcker i kategorier, bokstavsordning, författarordning osv så att det blir lättare att hitta. På liknande vis sorteras information m h a indexering där kvalitet, relevans och innehåll på materialet spelar stor roll. Ju bättre en hemsida bemöter dessa faktorer desto bättre chans har den att hamna högre upp bland sökresultaten.

indexing

Google indexering är som ett organiserat digitalt bibliotek

Fördelar 

Den stora fördelen med att strukturera sin data att det underlättar för algoritmen att läsa av och matcha ditt webbinnehåll med sökfrågor när användaren söker på Google, och på så vis leds användaren till din hemsida samt rätt information. Alltså, långsiktigt innebär välstrukturerad data också fler besök

Exempel på strukturerad data

Hur påverkas sökresultatet då om man jämför bra och mindre bra strukturerad data? I exemplet nedan kan du se skillnaderna:

Sökresultat 1 (snippet):

snippet

Sökresultat 2 (rich snippet):

rich snippet

Här ser vi att sökresultat nr. 2 förutom metabeskrivningen också har en bild, betyg, antalet recensioner och sökordet är markerat. Dessa små men betydelsefulla skillnader är avgörande när användaren ska välja vilket resultat de ska klicka på. Vilket av de två resultaten hade du själv hellre klickat på?

Skillnaden är att resultat nr. 2 har tagit några extra steg i att strukturera sin data vilket gör dem till vinnare i allra flesta fall när det kommer till att attrahera klick. 

Vanliga kategorier för struktur

Det finns olika aspekter att markera upp, här är några vanliga exempel:

  • Plats
  • Omdöme
  • Produkt
  • Bild
  • Video
  • Organisation
  • Person (skapare, författare, grundare etc.)

Vill du veta fler sätt som Google kan presentera innehåll för kan du kika här.

Hur vet jag att det fungerar?

Du kan använda Googles egna testverktyg där du klistrar in din URL eller kod för att se över vad som har strukturerats korrekt. För att kolla in dina rich snippets kan du använda detta verktyg här

Hjälp mig!

Behöver du ta hjälp av en flitig expert på data struktur och få till riktigt iögonfallande rich snippets? Våra SEO experter hjälper dig mer än gärna! Hela Buildahome teamet jobbar för att våra kunder ska få en så stark online närvaro som möjligt, vilket innebär att många detaljer måste falla på plats. Det är detaljerna som skapar helhetsupplevelsen! Kontakta oss för mer information så guidar vi dig vidare till rätt lösningar.

Vi erbjuder fullservice, vilket innebär att vi gör mer än bygger hemsidor, för att du ska få ut så mycket som möjligt av din webbsida och verksamhet. Läs mer om vår fullservice här!

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se