TEL: 010-214 65 65

Det kan vara en stor utmaning att fånga sin publiks uppmärksamhet och genom call-to-action (CTA) lyckas övertyga dem att fortsätta interagera med din hemsida och varumärke. Många taktiker och strategier finns att välja mellan, dock behöver man prova sig fram för att se vad som funkar bäst. Det som går bra på en hemsida behöver inte nödvändigtvis funka på en annan. Läs vidare för att förstå hur CTA:s fungerar och tips om olika metoder.

Vad är Call-to-action (CTA)?

Begreppet call-to-action (CTA) innebär en indikering, eller uppmaning, för vad du vill att besökaren ska göra på din hemsida. Det kan vara allt från att klicka på en pop-up för att få en rabattkod till att registrera sig för nyhetsbrev eller boka in ett möte via en automatisk bokningsplattform. Det kan också vara så enkelt som att ta kontakt eller klicka på köp. En CTA kan, och bör, leda till en andra och tredje CTA, osv. En uppmaning kan vara exempelvis klickbar text, knappar eller bilder som leder besökaren vidare till nästa steg. 

CTA kan exempelvis vara följande:

  • Prenumerera
  • Läs mer
  • Bli Medlem
  • Ladda ner
  • Köp nu
  • Komma igång
  • Prova gratis
  • Följ
  • Lägg till i lista
  • Spara
  • Dela på sociala medier
  • Gratis provperiod
  • Lägg till i kundvagnen
  • Kolla upp
  • Boka möte
  • Få personaliserat prisförslag
  • etc.

Varför ska du använda CTA?

Många anledningar finns till att använda Call-to-actions, oavsett om du är ett B2C-, B2B- eller e-handelsföretag. En lyckad CTA vägleder din publik längs köpresan, visar vad de ska göra härnäst samt bygger förtroende för ditt varumärke och dina produkter eller tjänster.

Utan CTA kan det lätt bli att dina besökare känner sig osäkra på vad de ska göra härnäst, vilket tyvärr många gånger leder till att de överger din sida och letar efter något mer konkret hos dina konkurrenter.

Hur och var ska jag använda Call-to-actions?

Att använda sig av CTA:er är ett effektivt sätt att uppmuntra dina besökare att interagera med ditt varumärke, hemsida, blogg eller sociala medie-kanaler.

Du placerar dem på olika platser, exempelvis:

Hemsida

Besökaren ska aldrig behöva undra eller fundera över vad som sker härnäst. Vad besökaren ska göra på sidan bör vara tydligt från start till mål (utan att vara spammigt). Ett tydligt exempel är “HEM” som bör fungera som en broschyr där du sammanfattar din verksamhet och vad besökaren kan förvänta sig av dig och din hemsida. Genom HEM hänvisar du även till de andra sidorna, som t ex “våra tjänster”, “om oss” och “kontakt”.

Målsidor

Led dina besökare till specifika målsidor. Det kan t ex vara en tillfällig kampanj eller något enkelt som ett kontaktformulär.

Inlägg på sociala medier

Oavsett om du har som mål att vägleda dina besökare till att bli följare, dela dina inlägg eller klicka sig vidare till din hemsida är sociala medier ett jättebra verktyg för att öka engagemang.

E-postkampanjer

Skicka nyhetsbrev till alla på din mejllista och hänvisa därigenom till att klicka vidare till mer information, köp, beställ eller något annat som kan vara av intresse för dina prenumeranter.

Blogginlägg

Blogginlägg, likt detta, är ytterligare en utmärkt plats att inkludera call-to-actions. I detta inlägg är våra primära CTA:s längst ned efter all text där du som läsare kan kontakta oss eller läsa någon av våra andra intressanta blogginlägg. Vi har dessa call-to-actions strategiskt längst ned då vi gärna vill att du läser hela blogginlägget innan du klickar dig vidare. Dels för att syftet med blogginlägget är att informera och ge kunskap, men också för att gynna hemsidans SEO. 

Använd Analytics 4

Du bör ha tydligt och klart för dig vad dina så kallade “actions” är och se till att alla call-to-actions leder dit. Använd gärna Analytics 4 när du kartlägger dina mål då det är viktigt att förstå vilka aspekter som även höjer (eller sänker) din SEO-status. 

Använd CTA:s som en del av din digitala marknadsföringsstrategi för att omvandla dina besökare till leads och betalande samt återkommande kunder.

Prova dig fram med split testing

Låt säga att du driver en reakampanj som din publik kan hitta mer information om och ta del av på en särskilt skapad landningssida. Innan du satsar stort och betalar för annonser som leder till den nya reakampanjen är det en god idé att testa sig fram med olika landningssidor. Skapa minst två olika landningssidor och sätt dem mot varandra. Låt de ha olika call-to-actions, använd olika färger, typsnitt, bilder, och lägg dina CTA:s på olika ställen. 

Sedan testar du de olika landningssidorna inför din publik. Du kan använda dig av organisk trafik eller betald annonsering för att få in besökare på de olika sidorna, och på så vis få konkreta resultat på vilken som fungerar bäst. När du vet vilken landningssida som är vinnaren är det bara att gasa på och satsa!

Var medveten om köparens resa

Ifall du vet något om marknadsföring har du säkerligen hört talas om “köparpersonligheter”, “köparens resa” eller “köpstadie”. Dessa begrepp vill tala om i vilket stadie besökaren är; Behöver de mer information (medvetenhetsstadiet)? Är de inspirerade men behöver ännu en anledning till att utföra ett köp (övervägandestadiet)? Eller är de redo att göra ett köp och är på väg till kassan (beslutsfasen)? Var medveten om vilka call-to-actions som passar bäst beroende på var användaren är i sin köpresa.

Exempelvis, för medvetenhetsstadiet vill man uppmana till “Läs mer” eller “Mer info”.

För övervägandestadiet funkar “Prenumenera” eller “Ladda ned e-boken”. När besökaren är redo att köpa lägger du in “Köp nu” eller “Applicera min rabattkod”. Även merförsäljning funkar i detta stadie.

Tips!

1. Håll det kort

Korta fraser som går rakt på sak funkar bättre än hela meningar. Använd så få ord som möjligt för att beskriva det du vill ha sagt.

2. Lägg till en känsla av tidspress 

Använd t ex “begränsat erbjudande” eller sätt ett konkret datum för när din kampanj avslutas för att skapa tidspress. 

3. Betona låg risk och icke-förpliktelse 

“Gratis provperiod utan förbindelse – avbeställ när du vill” eller “öppet köp i 30 dagar utan fraktkostnad” är exempel på hur du får besökaren att känna att de inte förlorar något på att prova på.

Ta hjälp av proffs!

Givetvis hjälper vi dig med allt du behöver för att omvandla besökare till nöjda och återkommande kunder. Allt från en användarvänlig hemsida och landningssidor för dina kampanjer, till split testing och allt annat du behöver inom digital marknadsföring. Här kommer en call-to-action:

 

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:  

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Läs andra blogginlägg:

Vad är ChatGPT och varför vill jag använda det?

Hur viktigt är det med SEO & SEM? Behöver man verkligen båda?

Search intent – olika typer av sökningar

7 anledningar att annonsera med Google Ads

Skillnaden mellan nya Analytics 4 och gamla versionen

 

Webbyrå Malmö, Webbyrå Göteborg, Webbyrå Stockholm

Kreativitet
är hjärtat
i alla våra
projekt