TEL: 010-214 65 65

Ifall du har eller planerar att ha en hemsida har du säkerligen hört talas om SEO och SEM. Du undrar kanske hur pass viktigt det är att implementera dem och om man verkligen behöver både och? Eller klarar man sig med bara det ena eller andra? Vad innebär det att endast hålla sig till SEO eller SEM? Dessa frågor dyker vi djupare in på och reder ut så att du får en bättre förståelse för hur de fungerar.

Vad innebär SEO?

SEO är kort för sökmotoroptimering och omfattas av tre olika delar som tillsammans utgör hur pass bra din hemsida ligger till i rang jämfört med andra bland sökresultat på Google och andra sökmotorer. Alltså, ju bättre SEO du har desto mer chans har du att ta dig uppför sökresultatslistan. Den exakta formeln för hur Google rangordnar hemsidor är ännu hemlig. Man kommer dock långa vägar genom att följa alla (icke-hemliga) principer inom SEO som delas upp i följande:

SEO delas upp i 3 olika delar (eller 4 pelare, beroende på hur man ser det)

Vad innebär SEM?

SEM står för sökmotormarknadsföring och det mest konkreta exemplet är Google Ads vars annonser du säkerligen inte har missat. De hittas längst upp på sökresultatsidan (SERP) och är markerade med “Annons”. SEM är ett sätt att betala för synlighet genom ett budgivningssystem där man lägger bud på särskilda sökord man vill bli funnen på. Ifall du vinner budgivningen syns du före (eller istället för) dina konkurrenter och betalar endast för när någon klickar på din annons (länk). 

Nedan är ett exempel på hur vi, Buildahome, vinner i budgivningen på sökordet “webbyrå” och hamnar på första plats:

Buildahome är nr. 1 tack vare SEM

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Den stora skillnaden mellan SEO och SEM är att sökmotoroptimering (SEO) är en större och längre process som lönar sig på längre sikt. SEM (sökmotormarknadsföring) däremot innebär en del jobb för analys och uppsättning av annonser men kräver oftast jämförelsevis mindre underhåll och löpande arbete. SEO kräver endast kunnighet inom området, medan SEM kräver både kännedom och betalning för annonser och klick. Fördelen med SEM är att man kan använda sig av flera sökord, medan inom SEO är det begränsat till några få primära sökord.

Vilka är likheterna?

Rent praktiskt skiljer det en del men i det stora hela jobbar både SEO och SEM mot samma mål. Det största gemensamma målet är att ligga på topp – vilket i tur leder till igenkänning och engagemang bland besökare och kunder, som är de verkliga målen. Sökord andvänds som referens för båda delar och är nyckeln till att lyckas. 

Båda jobbar mot samma mål!

Behöver jag både och eller kan jag hålla mig till endast det ena?

Svaret på denna stora fråga är att optimalt sett behövs båda eftersom att de går hand-i-hand. Det första steget är att se till att all grundläggande SEO är på plats. Skulle det inte vara det kommer SEM-kampanjerna högst troligen inte att godkännas av Googles robot eftersom att en del SEO kriterier behöver uppfyllas för att få igång SEM-annonser. 

Man kan säga att SEM är som en hjälpande hand för SEO som förbättrar synligheten på Google. SEM ser till att du får in mer trafik, och mer trafik innebär högre SEO-poäng. Alltså, under tiden du har igång Google-annonser gör du även SEO en stor tjänst genom att öka chanserna för en ännu bättre organisk position, tack vare ökad trafik. 

Den största fördelen med SEM är att det går undan! Medan SEO kan ta flera månader innan man ser resultat, är SEM en snabbare väg som kan ge resultat efter bara några dagar eller veckor. 

Vi hjälper dig!

Buildahome hjälper dig, såklart!

För båda delar krävs mycket tid och kunskap för att det ska bli rätt. Vi tar oss an stora SEO- och SEM-uppdrag och hjälper gärna dig också! Hör av dig till oss så kopplar vi dig till våra experter inom områdena som kan besvara alla dina frågor, samt lägga upp en plan.

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:  

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Läs relaterade blogginlägg:

Teknisk SEO

Search intent – olika typer av sökningar

7 anledningar att annonsera med Google Ads

Skillnaden mellan nya Analytics 4 och gamla versionen

 

Webbyrå Malmö, Webbyrå Göteborg, Webbyrå Stockholm

Kreativitet
är hjärtat
i alla våra
projekt