Tillbaka till lista

Off-page SEO – Hur fungerar det och varför är det viktigt?

SEO Strategy plan

En av sökoptimeringens delar är off-page SEO. Vad exakt innebär det? Hur fungerar det och varför är det superviktigt med off-page SEO? Detta mycket spännande ämne ska du strax få reda på mer om, läs bara vidare!

Vad är off-page SEO?

Off-page är ungefär vad det låter; sökoptimering utanför din sida. Du ser till att synas på andra webbplatser där dina URL:er eller din domän är länkad och refererad till i relevanta sammanhang. Google ger dig genast SEO-poäng (som bidrar till att du hamnar högre bland sökresultat) när andra hemsidor hänvisar till din webbplats och innehåll – så länge det innebär nytta för besökaren. 

Exempel; en personlig matblogg har bilder på olika rätter serverade på fina fat som de själva inte säljer, så de länkar till webbutiken där de köpte dem. De gör även ett artikelutbyte med en hälsocoach som länkar till matbloggen i en artikel om “hälsosam mat”. På matbloggen finns en intervju med hälsocoachen som även länkar till deras “boka coaching-samtal”.

Off-page SEO – mer än bakåtlänkar

Även om bakåtlänkar, eller “link-building” som det mer universellt heter, är det första många tänker på när de hör “off-page SEO, finns en rad andra taktiker som också bidrar till sökoptimeringen som sker utanför din hemsida. För att nämna några andra sätt:

  • Varumärkesbyggande
  • Citat byggnad
  • Innehållsmarknadsföring
  • Sociala medier 

Dessa taktiker kan kännas mer indirekta men är absolut lika viktiga som de andra delarna av SEO. 

Varför är off-page SEO viktigt?

Man kan tänka på off-page SEO som PR för sin hemsida. T ex kan en sångare bara bli världskänd tack vare att olika mediekanaler som, YouTube, tidningar, TV, radio osv spelar deras musik. Ungefär så är det med hemsidor också – det krävs domänauktoritet för att synas och bli “känd” på Google och andra sökmotorer. 

Webbplatser med hög auktoritet rankas bättre än de med låg eller ingen auktoritet. Anledningen till det är att sökmotorer anser dem vara mer trovärdiga, relevanta och pålitliga för att de blivit refererade till av andra.

Det man vill signalera är att många människor litar på en och därför delar ens webbplats. I slutändan går det ut på att få fler besök på sin hemsida och bygga på sitt varumärke.

Här är några till exempel på vad du kan göra för att göra din hemsida till en “kändis”:

  • Lokal SEO (Google My Business)
  • Influencer Marketing (samarbete med kändis som använder din tjänst eller produkt)
  • Evenemang (ställ ut och gör reklam för dina produkter eller tjänster)
  • Gästinlägg (se exempel ovan med matblogg och hälsocoach)
  • Podcasts (var med i relevant podcast)
  • Forum (Reddit, Discord, Facebook etc.)
  • Recensioner (Trustpilot, Google, mfl.)

 

Det krävs en hel del kommunikation, förberedelse och taktik för att ens off-page SEO ska fungera och göra skillnad. Buildahome-teamet hjälper dig gärna då vi har mycket erfarenhet inom SEO och digital marknadsföring. Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer!

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Läs tidigare blogginlägg:

On-page SEO

Teknisk SEO

Search intent