TEL: 010-214 65 65

När man talar om Search intent syftar man på sökavsikt eller användaravsikt som är den drivande faktorn till varför användare gör en viss sökning. Det kan vara en sökning efter en webbplats, var närmaste matbutik eller fik ligger, ett par nya höstskor, eller något annat bland miljontals alternativ man kan tänka sig. Vilka typer av sökningar finns det då? Hur ska man på bästa sätt besvara dem? 

Vad är Search intent?

När man talar om Search intent, eller sökavsikt, behöver man förstå skillnaden mellan den verkliga avsikten och avsikten Google riktar sig mot. Oftast är Google ganska bra på att uppfatta användaravsikt och SERP (Search Engine Results Page) är skapat för att matcha detta. 

 

När sökavsikten är tvetydig visar Google innehåll som riktar sig till olika sökavsikter. Du kanske någon gång har fått upp en fråga av Google där du får besvara om du håller med om sökmotorns sökresultat eller inte. Denna fråga ställs för att de enklare ska kunna sortera bort det som är irrelevant och presentera det som ligger närmare det du är ute efter.

Kategorier för Search intent 

Inom sökmotorvärlden kategoriseras de olika sökavsikterna i fyra delar:

  1. Transaktions-
  2. Kommersiella
  3. Navigerings-
  4. och informativa sökningar.

 

Dessa kategorier är standard, dock finns givetvis ytterligare mindre eller indirekt relaterade kategorier också. Överlappning mellan kategorierna sker också då många sökord har olika avsikter.

Transaktionsavsikt

Här handlar det om att sökaren är ute efter att köpa något – en fysisk eller digital produkt eller en tjänst. Många gånger vet de inte exakt vad de vill köpa men har en produktkategori i åtanke och är redo att ta fram betalkortet så fort de hittat rätt sak. Vid detta skede kanske de bläddrar genom Shopping Ads eller går in på olika hemsidor med liknande tjänster eller produkter för att hitta det som passar deras search intent allra bäst.

 

Exempel på sökningar med transaktionsavsikt:

  • Köpa ergonomisk säng
  • Billiga flyg till Grekland
  • Fodrad regnjacka 

 

Kommersiell avsikt

Användaren är ute efter en produkt eller tjänst men har inte bestämt sig ännu för vilken typ som är rätt för dem. De tar hjälp av recensioner och jämförelser på olika sidor och överväger olika alternativ. Sökord som “jämfört med”, “topp 10”, “bästa”, “recension” är vanliga vid kommersiell avsikt som ofta även är lokala sökningar. 

 

Exempel på sökningar med kommersiell avsikt:

  • Bästa thaimat nära mig
  • Webbyrå i Helsingborg
  • Recension JBL högtalare

 

webbyrå helsingborg

Navigeringsavsikt

Den som söker vet redan var de är ute efter men kanske inte vet den exakta webbadressen eller är för lat för att skriva ut hela webbadressen och söker bara på namnet utan t ex .com eller .se. Eller kan fallet vara att de letar efter vägbeskrivningar om det är en fysisk plats de letar efter.

 

Exempel på navigeringssökningar:

  • Gmail login
  • Tropikariet Helsingborg
  • Buildahome sökoptimering

 

Informationssökning

Detta är en bred kategori och även den vanligaste sökavsikten. Det kan va en sökning om t ex väder eller vem som vann den senaste SM-matchen. En annan typisk situation man gör en informationssökning i är när det diskuteras om vem som har rätt om en viss sak. Exempelvis vilket år Sverige vann schlager för första gången eller vad huvudstaden på Bermuda är. Google visar svaret direkt på SERP i ett så kallat kunskapskort som ser ut ungefär så här (nedan) där även liknande sökningar ges som förslag.

 

Andra exempel på informationssökningar:

  • Väder Stockholm
  • Kul fakta om webbdesign
  • Hur gammal är Sveriges drottning?

bermuda hamilton

Varför är Search intent viktigt?

Search intent är viktigt att förstå sig på när man jobbar med SEO (sökmotoroptimering) och SEM (betalannonser på sökmotorer) för sin hemsida. Rätt sökord ska matchas med rätt innehåll och på så vis få in rätt besökare och potentiella kunder. På Buildahome hjälper vi dig med detta såklart! Våra SEO och SEM-experter förklarar och konfigurerar allt du behöver så att din hemsida attraherar rätt personer vid rätt tillfälle. 

 

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben: 

 

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Läs tidigare blogginlägg:

Alternativ till Google Analytics

Webbdesign – gör din hemsida unik!

Umbarco – flexibelt CMS

 

Webbyrå Malmö, Webbyrå Göteborg, Webbyrå Stockholm

Kreativitet
är hjärtat
i alla våra
projekt