TEL: 010-214 65 65

Med tiden ändras saker på ens hemsida i takt med att den utvecklas och växer, och många gånger händer det att man behöver göra redirect för vissa URL:er. Särskilt om hemsidan är igång i flera år, och man ofta gör ändringar och uppdateringar för att förbättra den, stöter man säkerligen på moment då man behöver göra en ompekning eller omdirigering (som det heter på svenska) av URL. Läs vidare för att få reda på vad redirect innebär, hur man gör en sådan och varför är det viktigt.

Vad är en redirect?

En redirect betyder kortfattat att man skickar trafik från en URL till en annan. Låt oss säga att en sida på din hemsida blir inaktuell och behöver tas bort. Istället för att den gamla sidan då blir en “död” 404-sida och inte leder någonvart, omdirigeras den istället till en ny URL. 

Exempel: En webbshop säljer endast cowboystövlar när de öppnar sin butik och URL:n till stövlarna ser då ut såhär: https://cowboy.se/shop/. När butiken senare utökar sitt sortiment och även börjar sälja cowboyhattar och västar behöver de lägga till nya kategorier. Därför ändras även URL:n för stövlarna till t ex https://cowboy.se/shop/boots/. Ett år senare har webbutiken fått in massor av prylar och olika sorters skodon; finskor, stövlar, sandaler, tofflor med mera och behöver kategorisera ytterligare ett steg och URL:n blir nu istället: https://cowboy.se/shop/footwear/boots/

URL:n ser alltså annorlunda ut och besökaren behöver klicka sig förbi ett par steg till innan de kommer fram till stövlarna. Både https://cowboy.se/shop/ och https://cowboy.se/shop/boots/ fungerar inte längre men ser mer eller mindre lika dan ut som förut, bara det att den numera heter https://cowboy.se/shop/footwear/boots/. För att besökaren ska hamna rätt även om de skulle klicka på den första versionen av URL:en, och för att man ska kunna fortsätta se och hålla koll på hur många besökare som kommer in till sidan behöver man alltså göra en ompekning varje gång URL:n ändras. 

redirect url

Hitta rätt väg

Varför behöver man göra en redirect?

Man behöver alltså göra en redirect om man vill kunna följa en och samma landningssida även om vägen till sidan eller innehållet skulle ändras. Ifall en besökare har sparat den gamla URL:n ska de kunna komma in på sidan igen även om URL:n har ändrats. Annars går man miste om besök och besökaren blir istället snopen av en 404 icke-fungerande sida istället för att hamna där de hade förväntat sig, vilket vore väldigt synd. 

Om man gör om en sida eller byter ut den helt behöver URL:n ändå reflektera samma innehåll som på originalsidan, även om den inte behöver se helt lika dan ut. Så länge besökaren hamnar där de förväntar sig att hamna har man gjort rätt!

I vissa fall kan en sajt ha fått en helt ny domän eller precis lagt in sitt SSL-certifikat och prefixet ändras då från http till https. Även i detta fall behöver man omdirigera URL:n. För hantering av gamla eller helt raderade sidor rekommenderas att man gör en redirect eller ompekning med statuskod 301.

404 page

Ingen vill landa på en 404-sida

Varför är 301 ompekning så viktigt?

Dels är det viktigt för att man inte ska förlora trafik och därmed även rankning. Viktigast av allt kanske är att inte förlora potentiella kunder i onödan som lätt kan bli förvirrade om de inte hamnar på den sidan de är ute efter. 

Hur gör man?

Rent tekniskt kan en ompekning göras på några olika sätt. Bland annat kan det göras i filen htaccess, i php- eller andra serverside-filer då man tar hjälp av javascript eller meta-refresh. Det gäller att man använder rätt sätt då vissa metoder kan påverka resultaten på sökmotorerna negativt. Det korrekta sättet är att skapa 301 sidor på servernivå.

I de flesta CMS finns enkla verktyg (plugins och moduler) som tillåter en att göra ompekningar på egen hand. Här kan du se en lista över plugins för redirects för WordPress och Hubspot. Vissa av dem är så pass smidiga att de automatiskt ser till att ompeka ändrade i URL:er.

Att undvika

En vanlig genväg som tyvärr många fortfarande tar är att omdirigera till startsidan, vilket går fortare än att mappa en sajt med många sidor. Dock riskerar man med denna metod att tappa PageRank och länkkraft. Att undvika denna metod och använda rätt från början lönar sig i längden! 

Skulle man av någon anledning inte lyckas göra en redirect på rätt vis kan man informera besökarna på 404-sidan och länka till den nya URL:n på frontsidan.

redirect buildahome

Omdirigerad URL leder till samma sida som tidigare

Vilka olika typer av omdirigeringar finns?

Typ 301:a är den vanligaste och är den man bör använda. Den betyder att en sida har ändrats permanent vilket innebär att den tidigare URL:n är borttagen och inte kommer tillbaka. En sida med statusen 301 skickar vidare besökaren till en ny sida med motsvarande innehåll.

En annan typ är 302:or som innebär temporär flytt av en sida. Den ursprungliga sidan kommer alltså tillbaka tids nog men besökaren hamnar så länge på denna 302:a.

En tredje typ är URL förkortare. De fungerar lite som en ompekning men används snarare när man vill använda en kort version av en URL. Några exempel på förkortarverktyg är shorturl.at, bitly.com och cutt.ly. Detta är passande när man vill undvika att dela en URL som är flera rader lång.

Buildahome hjälper dig!

Buildahome teamet hjälper dig gärna med att se till att alla redirects står rätt till, dina URL:er fungerar smidigt och att dina besökare hittar det de söker efter. Kontakta oss och tala mer med en av våra SEO-experter som förklarar saker och ting närmare. 

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

 

Vi erbjuder fullservice, vilket innebär att vi gör mer än bygger hemsidor, för att du ska få ut så mycket som möjligt av din webbsida och verksamhet. Läs mer om vår fullservice här!

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Webbyrå Malmö, Webbyrå Göteborg, Webbyrå Stockholm

Kreativitet
är hjärtat
i alla våra
projekt