TEL: 010-214 65 65

När man utformar en hemsida, men även marknadsförings- och PR-kampanjer, behöver man utföra en målgruppsanalys. I detta blogginlägg går vi in närmare på vad det egentligen betyder att strukturera upp en analys och hur man har den till nytta. 

Grunderna i målgruppsanalys

Då det kanske är lätt att anta olika faktorer om sin målgrupp behöver man ändå gräva djupare för att komma fram till de specifika egenskaperna. För att komma så nära de konverteringar (köp, registreringar, prenumerationer osv.) man önskar som möjligt, behöver man vara uppmärksam på detaljerna och pröva sig fram tills man hittat rätt “formel”. 

Målgruppsanalys i detta fall innebär alltså insamling, rapportering och analys av webbplatsdata. Med hjälp av dessa aspekter kan du identifiera åtgärder baserade på dina verksamhets- och användarmål. Du använder resultaten av analysen för att bättre förstå mot vilken riktning din strategi är på väg – mot framgång eller misslyckande. Se det som en guide som indikerar förbättringspunkter.

 

Förstå din målgrupp

Mätning av innehåll

Analys som är avgörande för utveckling och effektivitet omfattar oftast “call-to-actions” (uppmaningar) och identifierar huvudsakliga påvisningar på prestanda (KPI på engelska som står för key performance indicators). Nedan följer några exempel på hur man använder olika mätvärden för en webbplats:

Mätvärden:

Vad innebär det?

Exempel:

Mål

Din webbplats huvudsakliga mål bör beskriva meningen med din webbplats.

  • Få användare att donera till välgörenhet

Objektiv

Beskriver vad som krävs för att uppnå dina mål.

  • Nå ut till så många användare som möjligt som vill donera

Uppmaningar

Punkter som uppmanar besökare till specifika handlingar, t ex donera, köp, registrera dig etc.

  • Under ett filmklipp om behövande djur finns en “donera”-knapp

KPI

KPI:er är där vi kan mäta hur det går för alla uppmaningar

  • Webbplatsens klickfrekvens för relaterade sökord

Targets

Targets är trösklar varpå man mäter hur det går för ens strategi

  • Klickfrekvens bör vara minst 10%

Källa: https://www.usability.gov/what-and-why/web-analytics.html

Insikter från olika verktyg

Som du kanske märker i ovan tabell mäter man olika aspekter, vilket innebär att man även kommer att behöva olika verktyg. Möjligen kan det kännas överväldigande att använda många verktyg samtidigt, dock ligger tillfälligt fokus oftast på ett eller få verktyg tills man kommer till nästa steg och då använder ett annat. Här följer exempel på olika sätt att mäta besökarnas engagemang på din hemsida:

Källa:

Typ av verktyg:

Antal klick

  • Webbanalysverktyg (Google Analytics)
  • Klickfrekvens, rullningsspårning, värmekartor

Experimentering och test

  • A/B- eller multi-testning
  • Användartestning

Kundens röst

  • Undersökningar – nöjda kunder/användare
  • Undersökningar på sidnivå

Konkurrensintelligens och marknadsundersökningar

  • Verktyg för sökordsforskning
  • Konkurrensmässiga analysverktyg

Källa: https://www.usability.gov/what-and-why/web-analytics.html

 

Att tänka på när det gäller målgruppsanalys

Uppmuntra en datadriven analys för beslutsfattande

Även om siffror inte beskriver hela bilden är det ett stort steg på vägen till att bättre förstå hur din målgrupp interagerar med din hemsida. Det är ett fördelaktigt sätt att få en konkret observation av vad som sker, t ex var klicken kommer ifrån, hur länge besökare stannar på sidan, hur snabbt de lämnar sidan, vart de klickar sig vidare till och i vilket skede de konverterar. Dra nytta av experiment- och textverktyg som klart visar skillnader mellan olika metoder och du kan snabbt veta vad som bör uteslutas och vad som funkar bäst.

Tyd siffrorna på rätt sätt

Det räcker inta att bara tyda en aspekt utan att ha alla andra värden i åtanke. Exempelvis betyder många besök inget om många av de besöken lämnar sidan efter några sekunder eller inte konverterar. Det kan ta tid att förstå sammanhanget mellan olika mätvärden och statistik, därför rekommenderar vi att du antingen får kläm på det själv eller anlitar proffs som redan förstår sig på alla detaljer och har lång erfarenhet. 

Vi hjälper dig med din målgruppsanalys!

Få den hjälp du behöver

Om din hemsida är användarvänlig, erbjuder relevant information, har meningsfullt innehåll och har uppmaningar på rätt platser bör man komma lång väg. Dock kan käppar i hjulet sitta på baksidan i den tekniska delen av hemsidan, vilket också innebär att professionell hjälp kan vara bra att ta till.

Vi på Buildahome hjälper dig gärna med målgruppsanalys för att få en så välformad hemsida som möjligt. Hör av dig så berättar vi mer om hur det går till i de olika stegen och vad du kan räkna med från början till slutet av analysen. Om du vill veta mer om webbanalys kan du läsa här.

 

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Vi erbjuder fullservice, vilket innebär att vi gör mycket mer än bygger hemsidor, för att du ska få ut så mycket som möjligt av din webbsida och verksamhet. Läs mer om vår fullservice här!

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

 

Webbyrå Malmö, Webbyrå Göteborg, Webbyrå Stockholm

Kreativitet
är hjärtat
i alla våra
projekt