SEO och SEM är två olika marknadsföringssätt som används för att nå sin målgrupp på sökmotorer, framförallt på Google. Vad är då skillnaden mellan SEO och SEM? Vad använder man de till? Har de olika metoderna kanske något gemensamt? Läs vidare så får du snart kläm på det!
SEM står för Search Engine Marketing och SEO betyder Search Engine Optimization. SEO är ett tillvägagångssätt man använder sig av för att klättra och hamna på toppen av organiska sökresultat. SEM går också ut på att nå toppen bland sökresultaten, däremot använder man betald marknadsföring för att synas.
SEO i sig behöver man inte betala för, dock betalar man oftast för experter som implementerar de olika SEO-strategierna och ser till att allt står rätt till. För SEM betalar man oftast per klick (på annons) eller per tusen visningar (av annons), och även för jobbet som en SEM-specialist gör.
Få fler besök med hjälp av SEO och SEM
När det kommer till SEO pratar man ofta om de fyra pelarna, alltså de huvudsakliga beståndsdelarna som man bör jobba på för att ens hemsida ska vara av bra kvalitet men också ha en chans att synas bland sökresultaten.
SEO omfattas av en teknisk del, on-page, innehåll (copy) och off-page. Låt oss kika på var och en av dessa pelare i mer detalj:
Teknisk SEO fokuserar på att förbättra den tekniska strukturen på en webbplats och går bland annat ut på att förbättra webbplatsens hastighet, mobilvänlighet, strukturerad data, säkerhet och indexering (för att bara nämna några av delarna på den långa listan!).
On-Page handlar om att optimera faktorer på webbsidan som tydligt hjälper sökmotorer att förstå innehållet och dess sammanhang. Detta kan vara saker som titel, H1, metataggoptimering, bild alt-taggar, med mera.
Innehållet på en hemsida är en av Googles främsta rankningsfaktorer. Det omfattar en särskild struktur på informationen och specifik användning av sökord/söktermer. Mycket handlar om att skriva relevant, kvalitativ och sann text som speglar syftet med hemsidan på ett konkret och välskrivet vis.
Off-page går ut på auktoritetsbyggande, länkbyggande, referenser och synas på andra externa platser där din hemsida eller varumärke hittas genom länkning. Sökmotorer anser Off-page SEO vara guld och ger många pluspoäng som gynnar din rankning.
En framgångsrik SEO-strategi kräver en kombination av alla dessa fyra pelare. Varje pelare är en hel vetenskap, därför kan det vara en god idé att anlita specialister för SEO-åtagenden.
SEO:ns fyra pelare
För SEM används betalda metoder för att få synlighet bland sökmotorernas sökresultat, även känt som PPC (pay-per-click). Här handlar det snarare om auktion för bästa position bland sökresultaten (även kallat för SERP = Search Engine Results Page) där man konkurrerar för visningar och klick. Olika sökord kostar olika mycket per klick beroende på popularitet och kan variera markant, allt från ett par kronor till några hundra. Sökord inom t ex försäkringar och juridik är några av de allra dyraste.
SEM börjar vanligtvis med omfattande sökordsundersökningar och konkurrentinsikter (vilket du kan göra med t ex PPC-annonseringsverktyget i Google Ads) för att skapa riktade kampanjer som placerar dina produkter och tjänster inför din målgrupp.
SEM handlar om mycket mer än sätta upp kampanjer då allt måste gå rätt till i alla steg och man behöver hålla koll på vad som funkar och inte funkar. Ofta behöver man testa sig fram till vad som går hem, men också hålla sig uppdaterad inom trender, användarvillkor som ofta ändras, nya funktioner och mycket annat.
Att känna sin målgrupp väl hjälper långa vägar. Normalt sett vet man på ett ungefär redan vilken ens målgrupp är, dock finns det oftast flera steg närmare din specifika målgrupp. Man provar sig fram med en mindre budget till att börja med och utökar den allt eftersom man ser att särskilda inställningar fungerar. Det är när man har preciserat alla aspekter av ens specifika målgrupp och hittat en välfungerande “formel” som det är värt att skala upp (scale), vilket innebär att man utökar räckvidden och når ut till fler användare. Då behöver man betala mer men man får även betydligt större avkastning (ROI).
Exempel: Skomodell “Läcker 007” visar sig ge 10x ROI för män mellan 25-35 år, med medelinkomst på 30 000 kr, har intresse av actionfilmer och lyxbilar, bor i storstad med över 500 000 invånare.
Denna “formel” kan sedan utökas till t ex fler platser och språk och därmed skalas upp.
Några vanliga kampanjtyper är:
Dessa är alla olika format tillgängliga inom Google Ads som kan hjälpa dig att nå din målgrupp. Nedan ser du ett exempel på resultat från SEM – en sökanonns genom Google Ads som tydligt markeras med “annons”:
Exempel på annons på SERP
Allra bäst fungerar SEO och SEM hand i hand. Skulle man endast använda sig av SEO kan det gå långsammare mot ens affärsmål än vad man kanske hade tänkt. Satsar man å andra sidan endast på SEM är risken att man missar många potentiella kunder på grund av att hemsidan inte är SEO-konfigurerad.
SEO och SEM bör inte ses som två separata delar eftersom att de egentligen kompletterar varandra. Många gånger, särskilt för t ex Shopping kampanjer men även andra kampanjer, krävs att man har en hel del SEO konfigurerat. Utan det blir kampanjerna och annonserna avvisade.
Några exempel är att man måste ha en säker hemsida (https), inga “döda” sidor (404, 505) får finnas och kontaktuppgifter måste synas tydligt (för relevans och trovärdighet). Ju fler SEO-poäng en hemsida har, desto bättre chans har den att gå om konkurrenterna. Det räcker alltså inte med att bara betala och sätta upp kampanjer.
SEO & SEM går hand i hand
Buildahome erbjuder fullservice, vilket innebär att vi har flera experter inom alla områden som behövs för att skapa en fullständig webbnärvaro. När det kommer till SEM hjälper Simon våra kunder, och även med den mer tekniska delen av SEO. Sandra är vår copy- och content manager som ser till att allt innehåll samt On- och Off-page SEO faller på plats. De hjälper dig gärna med SEO och SEM för din hemsida och verksamhet. Hör av dig så berättar vi mer!
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 0730 585 255