Tillbaka till lista

Konverteringsoptimering (CRO) – hur fungerar det?

Kvinna vid dator med Sture

Din hemsida är igång och du får en del konverteringar men känner att det skulle finnas utrymme för konverteringsoptimering för att få din verksamhet att växa. Hur fungerar det då? Vi kanske först ska nämna att vi givetvis inte pratar om att byta religion eller liknande när vi talar om konverteringar. I marknadsförings- och hemsidevärlden menas begreppet konvertering med att ett besök av en användare slutligen leder till en önskad handling på en hemsida, exempelvis ett köp, registrering för nyhetsbrev, medlemskap, webinar eller liknande. Hur gör man då för att maxa konverteringarna? Läs vidare så får du veta!

Vad är konverteringsoptimering (CRO)?

Den enkla beskrivningen av CRO

Kortfattat är konverteringsoptimering (CRO) är en metod som hjälper en att öka antalet användare som utför en önskad åtgärd på en webbplats. Önskade åtgärder kan inkludera att köpa en produkt, klicka på ”lägg till i kundvagn”, registrera dig för en tjänst, fylla i ett formulär eller klicka på en länk. Conversion Rate Optimisation (CRO) betyder bokstavligen konverteringsfrekvensoptimering. I grund och botten handlar CRO om att förstå sin kundgrupp, besökare och användare, samt erbjuda det de är ute efter (viktigast!). Till en början kan det vara klurigt att veta exakt hur man ska gå till väga och behöver ofta testa sig fram och analysera sina resultat.

En närmare titt på konverteringsoptimering

Standarddefinitionen av CRO fokuserar på konverteringsprocent, medelvärden och riktmärken. Dessa är numeriska och statistiska tillvägagångssätt för konverteringsoptimering som kan hjälpa en lång bit på vägen, dock bör det inte vara det enda du tittar på. För att få djupare förståelse och en bättre bild av din kundgrupp behöver du tänka på individuellt plan. 

Ett mer övergripande sätt att definiera CRO är att fokusera på vad exakt det är som driver, hindrar och övertygar dina besökare. I vilket skede övertygas de till att klicka på “lägg till i kundvagnen” eller “registrera för nyhetsbrev”? Vad är det som gör att de lämnar sidan redan efter 15 sekunder eller hur kommer det sig att de hänger kvar i 20 minuter utan att köpa något? Alla dessa handlingar går att överblicka i analysprogram och spåra.

Avgörande faktorer

Den slutliga åtgärden, konverteringen, är självklart viktigt, men i verkligheten händer mycket innan dess. Det man bör hålla ett öga på är de specifika:

  • “DRIVERS” – tar människor till din webbplats
    • Vad leder användare till din webbplats och från vilka plattformar? Använder du t ex sociala medier, mejl, eller annat kommunikationssätt? Betalda annonser? Satsar du stort på organisk trafik? Etc.
  • “BARRIERS” – får dem att lämna
    • Varför stannar inte besökarna tillräckligt för att konvertera? I vilket steg är det de lämnar sidan? Laddar den långsamt? Är designen för rörig eller otydlig? Har du rätt priser för din kundgrupp? Frågorna är många och kan vara väldigt specifika. 
  • “HOOKS” – övertalar användare att konvertera
    • Vad var det egentligen som fick besökaren att konvertera? Var det ett trevligt bemötande i kundsupportchatten? Kanske var ditt kampanjerbjudande oemotståndligt eller bilderna i recensionerna inspirerande?

Det är svaren på sådana här och andra frågor vi vill ha för att komma närmare fler individer i kundgruppen. 

Ibland gör man rätt men det blir ändå fel

Kom även ihåg att t ex en bugg kan blockera 70-80 % av dina användare att navigera på din sida. Det kan alltså vara en sådan dum sak som hindrar besökare att konvertera och behöver inte nödvändigtvis bero på en miss i din strategi. Därför är det bra att be en expert att kolla hemsidans backend med jämna mellanrum.

Hur räknar man ut konverteringsfrekvens?

Konverteringsfrekvensen beräknas genom att dela antalet konverteringar, alltså önskade åtgärder som vidtagits, med det totala antalet besökare. Sedan multiplicerar man resultatet med 100 för att få en procentsats.

Exempelvis, om du under en viss period hade 500 besök och 50 av dem gjorde ett köp, är din konverteringsfrekvens 50 / 500 * 100 = 10%.

Konverteringsfrekvensen skiljer sig en del beroende på konverteringsmålet, om det så är t ex annonsklick, slutförda köp, registreringar för kampanjkod, etc.) 

Varje webbplats är unik

Varje webbplats, sida och målgrupp är olika, vilket innebär att det är väldigt svårt att jämföra med andra, även om de skulle vara i samma bransch. Därför är det snarare en bättre idé att reflektera över sin egna sida. Tävla med sig själv helt enkelt, och med hjälp av analys, statestik, erfarenhet och annan kunskap pröva sig fram med olika metoder.

Fokusera på att utveckla en djupgående förståelse för vad som faktiskt är viktigt för dina användare.

Några generella tips för konverteringsoptimering

Det är mycket att tänka på när det gäller utformning av rätt hemsida åt rätt kundgrupp. För att ge dig ett hum om aspekter som kan vara bra att känna till rekommenderar vi följande.

De tre huvudpunkterna

Ovan punktlista hör alla hemma i en av dessa tre huvudpunkter som omfattar kort och gott hur du går tillväga för konveringsoptimering:

  1. Samla in och analysera data – Förstå användare med användningstester, kvalitativ och kvantitativ data. Exempelvis:

    1. Få feedback från dina kunder. Web Engage är ett populärt verktyg för anonym feedback på plats från besökarna.
    2. Använd ett heatmap-verktyg som CrazyEgg som visar dig var dina besökare klickar.
    3. Lär dig av strategierna för konverteringsoptimering som används av dina konkurrenter. 
  2. Webbpsykologi och hypotesskapande – Baserat på data om användarbeteenden tar vi fram hypoteser. Exempel:

    1. 20 % av designelementen bör framkalla 80 % av konverteringarna. Fokusera på att alltid hålla de 20 procenten uppdaterade.
    2. Ta reda på vad besökare söker efter på din webbplats. Google Analytics låter dig se de vanligaste sökfrågorna.
    3. Ändra din prissättning. Höj eller sänk priset för att hitta mer passande pris. Lägre pris är inte alltid bättre.
  3. A/B-testa – Hypoteserna prioriteras, utvecklas och bevisas i experiment. Exempel:

    1. Utför “split testing” eller “A/B testing” innebärande att du gör två sidor för samma konvertering men med olika utformat. T ex har du olika färger, positioner på knappar och på ena kanske en video och ett bildspel på den andra.
    2. Kom ihåg att de flesta besökare bara läser rubriker och bildtexter. 
    3. Ta reda på vilka sökord som leder trafik till din webbplats och använd dem i dina uppmaningar (call-to-actions). 

Nu när du kan lite mer om konverteringsoptimering kanske du också inser hur pass viktigt det är för din verksamhet. Behöver du hjälp med att konverteringsoptimisera din hemsida? Vårt team finns här för dig! Hör av dig till oss och berätta mer om vad du behöver. Vi har lång erfarenhet av allt som har med hemsidor och optimering att göra!

Vi erbjuder fullservice, vilket innebär att vi gör mycket mer än bygger hemsidor, för att du ska få ut så mycket som möjligt av din webbsida och verksamhet. Läs mer om vår fullservice här!

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se