Din hemsida är igång och du får en del konverteringar men känner att det skulle finnas utrymme för konverteringsoptimering för att få din verksamhet att växa. Hur fungerar det då? Vi kanske först ska nämna att vi givetvis inte pratar om att byta religion eller liknande när vi talar om konverteringar. I marknadsförings- och hemsidevärlden menas begreppet konvertering med att ett besök av en användare slutligen leder till en önskad handling på en hemsida, exempelvis ett köp, registrering för nyhetsbrev, medlemskap, webinar eller liknande. Hur gör man då för att maxa konverteringarna? Läs vidare så får du veta!
Kortfattat är konverteringsoptimering (CRO) är en metod som hjälper en att öka antalet användare som utför en önskad åtgärd på en webbplats. Önskade åtgärder kan inkludera att köpa en produkt, klicka på “lägg till i kundvagn”, registrera dig för en tjänst, fylla i ett formulär eller klicka på en länk. Conversion Rate Optimisation (CRO) betyder bokstavligen konverteringsfrekvensoptimering. I grund och botten handlar CRO om att förstå sin kundgrupp, besökare och användare, samt erbjuda det de är ute efter (viktigast!). Till en början kan det vara klurigt att veta exakt hur man ska gå till väga och behöver ofta testa sig fram och analysera sina resultat.
Standarddefinitionen av CRO fokuserar på konverteringsprocent, medelvärden och riktmärken. Dessa är numeriska och statistiska tillvägagångssätt för konverteringsoptimering som kan hjälpa en lång bit på vägen, dock bör det inte vara det enda du tittar på. För att få djupare förståelse och en bättre bild av din kundgrupp behöver du tänka på individuellt plan.
Ett mer övergripande sätt att definiera CRO är att fokusera på vad exakt det är som driver, hindrar och övertygar dina besökare. I vilket skede övertygas de till att klicka på “lägg till i kundvagnen” eller “registrera för nyhetsbrev”? Vad är det som gör att de lämnar sidan redan efter 15 sekunder eller hur kommer det sig att de hänger kvar i 20 minuter utan att köpa något? Alla dessa handlingar går att överblicka i analysprogram och spåra.
Enkel navigering på hemsidan leder till fler köp
Den slutliga åtgärden, konverteringen, är självklart viktigt, men i verkligheten händer mycket innan dess. Det man bör hålla ett öga på är de specifika:
Det är svaren på sådana här och andra frågor vi vill ha för att komma närmare fler individer i kundgruppen.
Kom även ihåg att t ex en bugg kan blockera 70-80 % av dina användare att navigera på din sida. Det kan alltså vara en sådan dum sak som hindrar besökare att konvertera och behöver inte nödvändigtvis bero på en miss i din strategi. Därför är det bra att be en expert att kolla hemsidans backend med jämna mellanrum.
Optimera med specialerbjudanden!
Konverteringsfrekvensen beräknas genom att dela antalet konverteringar, alltså önskade åtgärder som vidtagits, med det totala antalet besökare. Sedan multiplicerar man resultatet med 100 för att få en procentsats.
Exempelvis, om du under en viss period hade 500 besök och 50 av dem gjorde ett köp, är din konverteringsfrekvens 50 / 500 * 100 = 10%.
Konverteringsfrekvensen skiljer sig en del beroende på konverteringsmålet, om det så är t ex annonsklick, slutförda köp, registreringar för kampanjkod, etc.)
Varje webbplats, sida och målgrupp är olika, vilket innebär att det är väldigt svårt att jämföra med andra, även om de skulle vara i samma bransch. Därför är det snarare en bättre idé att reflektera över sin egna sida. Tävla med sig själv helt enkelt, och med hjälp av analys, statestik, erfarenhet och annan kunskap pröva sig fram med olika metoder.
Fokusera på att utveckla en djupgående förståelse för vad som faktiskt är viktigt för dina användare.
Användarupplevelsen bör vara på topp!
Det är mycket att tänka på när det gäller utformning av rätt hemsida åt rätt kundgrupp. För att ge dig ett hum om aspekter som kan vara bra att känna till rekommenderar vi följande.
Ovan punktlista hör alla hemma i en av dessa tre huvudpunkter som omfattar kort och gott hur du går tillväga för konveringsoptimering:
Nu när du kan lite mer om konverteringsoptimering kanske du också inser hur pass viktigt det är för din verksamhet. Behöver du hjälp med att konverteringsoptimisera din hemsida? Vårt team finns här för dig! Hör av dig till oss och berätta mer om vad du behöver. Vi har lång erfarenhet av allt som har med hemsidor och optimering att göra!
Vi erbjuder fullservice, vilket innebär att vi gör mycket mer än bygger hemsidor, för att du ska få ut så mycket som möjligt av din webbsida och verksamhet. Läs mer om vår fullservice här!
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 0730 585 255