Tillbaka till lista

Ny projektledare på Buildahome webbyrå – vi träffar Sara!

Sara

För några månader sedan fick Buildahome webbyrå allt fler kunder att ta hand om och det blev dags att expandera. Som tur var hittade vi Sara Lysén, vår nya projektledare, som nu har blivit del av teamet. I denna artikel träffar vi Sara som berättar mer om sig själv och hur det är att leda webbprojekt och allt vad det innebär.

Tiden innan Buildahome

Innan Sara kom till Buildahome webbyrå i november 2021 jobbade hon bland annat som UPM och producent inom filmproduktion. Hon har tidigare även varit filmklippare, jobbat under Stockholm Film Festival & Stockholm Film Festival Junior, samt för ‘video on demand’- avdelningen på ett av de mest välkända IT företagen i världen. Sara utbildade sig vid UCLA (Kalifornien, USA) på filmprogrammet och har även sedan innan en utbildning inom webtopp-publicering som är grundläggande i webbdesign. 

“Jag trivs med projektledarrollen eftersom att jag är en organiserad person som gillar att ha koll på alla bitar och se till att de sätts på rätt plats. Det är en väldigt varierande roll som känns lite som ett äventyrsresa. Jag blir extra glad och motiverad när jag får följa ett projekts utveckling från dess begynnelse och ända fram till slutet, och “premiär”-firandet då man ser det stora resultatet”, berättar Sara.

sara dee lysen

Ska vi göra om din hemsida i vår?

En varierande roll

Filmbranschen är spännande men kan också vara hektisk. Som projektledare på Buildahome är rollen lite lugnare än många tidigare jobb hon haft, men omfattar ungefär samma princip i att hålla i många trådar och förmedla mellan olika parter. Sara tycker det är kul att få jobba med så varierande typer av organisationer och människor då hon får lära sig mycket om allt möjligt. Bland annat har hon redan hunnit jobba med både stora och små webbprojekt inom rekrytering, livsmedel, juridik, konfektyr, och välgörenhet som Ellas Hjältar.

Projektledarrollen är en sammanbindande roll mellan kund och utvecklare som skapar och designar hemsidorna. Vid första mötet med kunden pratar de om olika idéer, upplägg, design, funktioner och innehållet som ska vara på hemsidan. Utifrån det gör Sara sedan en skiss på hur hemsidan ska se ut och förmedlar all information till utvecklaren. När det gäller text och bild på hemsidan samarbetar hon med våra innehållsförfattare (copywriters).

Utmanande moment

Som i alla jobb finns det alltid utmaningar, likaså i projektledarrollen. Det sker ibland att kunder har svårt att veta vad de vill ha. Eftersom att webb- och designvärlden erbjuder oändligt många alternativ kan det då vara svårt att komma fram till något som passar. Därför ställer Sara många frågor på mötena och stegvis får hon fram det kunden önskar. 

“När man börjar processen i situationer då kunder inte har en aning om vad de vill ha kan det ibland kännas som att leta efter ett specifikt löv i en lövskog. Genom att använda sig av uteslutningsmetoden kommer man många gånger en lång bit på vägen. Oftast har kunderna en föreställning av hur de vill att hemsidan ska kännas men svårt för att konkret förklara hur de praktiskt vill ha den. Många gånger handlar det därför om att läsa av kundens personlighet, varumärkets anda och förstå exakt vad de vill få ut av hemsidan”, menar Sara.

Det märks även lite otålighet när det kommer till SEO. Sökoptimering är något som byggs upp under en längre period och oftast visar resultat månader i efterhand. Även när det gäller att hitta rätt söktermer för SEO:s skull kan det vara en utmaning. Man behöver pröva sig fram innan man kommer fram till något som funkar bra.

Förberedelse och produktion

Ibland får Sara en PowerPoint presentation eller annat dokument från kunden som inkluderar färgskala, typsnitt, design med mera som hon utgår efter. De kommer även med “buzz words” som t ex “ljus och luftig”, “lyxig” eller “cool, ung och fräsch” som beskriver känslan de vill förmedla med sin nya (eller förbättrade existerande) hemsida. Alla indikationer och beskrivande ord underlättar Saras jobb. Ju mer information hon får från kunden om hur de vill ha det desto fortare går hela processen. 

Innan Sara kommer i kontakt med kunden har säljaren redan fått en uppfattning om hur sidupplägget ska se ut. Hur många subsidor som ska finnas och vilka de huvudsakliga delarna av hemsidan förmedlas. För att enkelt visualisera detta används programmet Octupus. Sedan arbetar teamet även i Favro där olika dokument och designförslag läggs upp. Sara använder även Adobe Suite för att strukturera upp olika koncept.

Det bästa med att vara projektledare på Buildahome

Sara trivs på Buildahome webbyrå då där är bra gemenskap, kommunikation och transparens. Alla hjälps åt och får sin röst hörd – precis som det ska vara i ett välmående team.

“Vi är fortfarande ett växande företag, vilket är spännande då det ger alla en möjlighet bidra till en ett större sammanhang. Cheferna är måna om oss och stämmer ofta av att vi mår bra och har kul i jobbet,” säger Sara.  

sara lysen

Sara jobbar!

Strävar alltid efter förbättringar

“Det är tillfredsställande när både kunden och vi är nöjda med resultatet efter flera veckors jobb. Jag försöker alltid se till att det blir exakt så som kunden har efterfrågat så att det inte blir några fel eller missar. Jag jobbar för enkla övergångar och tänker alltid på hur man kan förkorta tiden mellan varje steg i processen och göra det mer effektivt. Snart påbörjar jag en kurs i konveringsoptimering. Denna utbildning ska hjälpa mig att få hemsidorna att bli ännu starkare och bättre för optimering”, avslutar Sara.

Behöver du en ny hemsida? Eller behöver du kanske uppdatera och göra om hemsidan du redan har? Hör av dig till Sara så hjälper hon dig till rätta!

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 073 042 82 84

LinkedIn: Sara Dee Lysén

 

Kontakta oss:

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se