TEL: 010-214 65 65

Ett helt nytt år är här och vi vill passa på att välkomna vår nya medarbetare till vår webbyrå och Buildahome teamet. I detta blogginlägg lär vi känna Martin Schramm, en glad skåning som numera bor och jobbar som vår affärsutvecklare i Stockholm. Vi ser mycket potential i att sprida våra webbtjänster i och kring huvudstaden, och ser stora möjligheter i Martins visioner om hur han ska hjälpa oss bemöta nya samarbeten. 

Med huvudstaden som spelplan

Martin började sitt arbetsliv inom stenindustrin då han jobbade åt familjeföretaget under lång tid under sina yngre år. Senare har han även arbetat inom restaurangbranschen och videokommunikation. Efter flera års arbete bestämde sig Martin för att gå utbildning på IHM Business School i Stockholm och bli en ännu bättre säljare med bredare kunskap inom handelsverksamhet (B2B) och tog examen förra året. 

”Jag kände att jag ville bli vassare inom sälj för att kunna ta nästa steg inom karriären och IHM Business School i Stockholm var rätt plats för det. Efter att jag blev klar med utbildningen kände att jag ville stanna kvar i Stockholm. Jag gillar pulsen och att här händer mer saker än vad det gör i min hemort”, berättar Martin.

Viktigt att leda kunderna i rätt riktning

Martin engagerar sig lika mycket i varje projekt oavsett storlek, och leder kunderna i processen genom att bolla olika förslag för att sedan skräddarsy hemsidan så att den blir unik och sticker ut på marknaden.

“Utvecklarna på Buildahome webbyrå skapar hemsidor från grunden specifikt åt kund i fråga. Vi har olika aspekter i åtanke beroende på bransch när vi utformar hemsidor. Det är extra viktigt att hemsidor inom exempelvis vårdbranschen inger trygghetskänsla och pålitlighet. Där är det avgörande med en stil och bilder som speglar den känslan”, säger Martin övertygande. 

Martin Schramm säljare på Buildahome

Martin Schramm säljare på Buildahome

Martin fortsätter att berätta, “Det är särskilt viktigt att utforma hemsidan utifrån den viktigaste “call-to-action” aspekten och kundens främsta mål. Alltså, om kundens mål är att besökaren ska ringa bör det tydligt finnas ett telefonnummer på flera ställen. Även en ringknapp på mobilversionen som låter användare ringa direkt är en viktig funktion. Andra bra och viktiga kontaktfunktioner kan vara chattruta, mejladress eller kontaktformulär som alla bör vara enkla att hitta och använda”.

Analysera för att förbättra

Säljprocessen går ut på att undersöka och komma fram till hur kundens hemsida kan utvecklas på allra bästa sätt för att nå ut till besökare som enkelt bör kunna förstå vad de ska göra härnäst när de väl kommit in på sidan. Detta görs genom en analysprocess där man går igenom bristande punkter på den gamla hemsidan (om sådan finns). 

Man kollar även på konkurrenters hemsidor för inspiration men också för att se vad som kan göras bättre. Vi gör även en analys för sidans SEO, som omfattar t ex mobilanpassning, laddningshastighet, rensning av döda sidor och annat “skräp”, med mera. Vi kommer även fram till kundens primära sökord och sökfraser genom att göra en SEO analys där man ser hur pass populära sökorden är och de faktorer som spelar in i nivån på popularitet. 

ny hemsida förbättra hemsida

Prata med Martin om din nya hemsida!

Martin rekommenderar!

Varje företag och hemsida är unik, men det finns några olika saker som man generellt sett kan säga är viktiga punkter när det kommer till att bygga en hemsida.

“Givetvis blir en hemsida mer unik om den byggs från grunden i t ex WordPress som vi använder, till skillnad från när man använder sig av en mall. Det är viktigt att strukturera upp sidan så att där finns en tydlig sammanhängande röd tråd. Det ska vara lätt att navigera och hitta det man söker. Design är också väldigt viktigt då det också anses vara en trovärdighetsfaktor. Som sagt är sökord viktiga för att bli hittad på Google, och även metabeskrivningar måste sitta på plats”, menar Martin. 

Om du vill sätta upp en e-handel används Woocommerce som integreras med WordPress. Det är viktigt att ha flera olika betalningsmetoder, köpvillkor och annan viktig information lätt tillgänglig och synlig. Att ha ett bra “köp-flow” som enkelt tar köparen genom stegen i köpprocessen är också väldigt viktigt för webbutiker.

“Jag kan inte betona nog att det är superviktigt att investera i förstklassig SEO. Det är ingen sak att snåla på eftersom att det är SEO:n som är avgörande för synlighet och funktionalitet. Det är konsekvent också avgörande för hur bra det kommer att gå för din hemsida och därmed även verksamhet i längden”, säger Martin.

Utmaningar innebär utveckling i rollen

Allt är inte alltid en dans på rosor och givetvis finns det ibland en del utmaningar att tackla som säljare på en webbyrå.

“Kunder kommer från olika expertområden och det är sällan de kan mycket om webbutveckling och allt som hör till en framgångsrik hemsida. Det är inte alltid det enklaste att förmedla vad som är bäst åt den potentiella kundens webbprojekt då det inte är en fysisk sak som går att ta på för att känna kvaliteten.” 

“Det finns tusen olika sätt att designa en hemsida vilket också gör att man ibland hamnar i “analys-paralys” då för många val kan göra det svårare att välja. Dock är det just det jag är till för – att ställa rätt frågor för att få en övergriplig bild över kundens behov och smak. Utefter det blir det enklare att sedan utforma designen. Jag måste därför vara extra noggrann, tydlig och saklig när jag förmedlar alla viktiga punkter man bör ha med på en välstrukturerad, SEO-vänlig och effektiv hemsida”, menar Martin.

Det kan ibland vara svårt att förklara på ett sätt så att kunder förstår fördelarna på ett djupare och långsiktigt plan, särskilt om kunden blivit besviken på tidigare samarbeten med andra webbyråer. Med detta i åtanke menar Martin att det är fundamentalt att inge förtroende och möta de milstolpar man lägger upp tillsammans med kund. 

Taggad inför 2022!

Martin ser fram emot ett händelserikt och utvecklande år som säljare på Buildahome. Han tycker att det är extra spännande att få arbeta för ett startup-företag där man har stor chans att påverka tillväxten. Martin jobbar nu på att etablera en bra kundbas och hitta olika sätt att nå ut till kunder, framförallt i Stockholmsområdet, och ser fram emot face-to-face möten.

“Jag är väldigt tacksam över att få vara med på Buildahomes resa! Det är roligt att få hänga med i processen och uppleva när kunder bli nöjda med resultat”, avslutar Martin.

Behöver du en ny hemsida? Eller behöver du kanske uppdatera och göra om hemsidan du redan har? Hör av dig till Martin så hjälper han dig till rätta!

Mejladress: [email protected]

Telefonnummer: 0730 585 255

 

Besök oss på sociala medier och webben:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Webb:

buildahome.se

Webbyrå Malmö, Webbyrå Göteborg, Webbyrå Stockholm

Kreativitet
är hjärtat
i alla våra
projekt