TEL: 010-214 65 65

Snart börjar en av årets största rea, Black Friday, och vi på Buildahome tänkte berätta lite om hur din hemsida bör vara förberedd på mer trafik och ordrar. Vi går igenom vad du bör ha i åtanke och om du läser vidare får du även reda på några välbehövliga tips.

Black Friday (och Cyber Monday) är en spännande och oftast en lukrativ tid för e-handelsföretag. Många konsumenter väntar in Black Friday för att fynda på stort, men också passar många på att köpa julklapparna vid denna tid. I snitt får man 37% rabatt under denna rea! Hela 68% av alla onlineshoppare väljer att handla under B.F. rean (financeonline.com) och många föredrar att handla online för att undvika folkmassor, trafik och stressen som de bringar. 

Vad motiverar köparen att handla?

Det behöver knappast nämnas att e-handeln ökade kraftigt särskilt under pandemiåret, i Sverige gjordes 49% fler köp online, och i höst (2021) har e-handeln ökat med ytterligare 16% (handelsfakta.se). 

Vad motiverar köparen då att handla online? Hela 49% menar att “gratis frakt” är det som är avgörande, medan 36% menar att oemotståndliga tidsbegränsade erbjudanden är det mest väsentliga när man gör ett köp. Att hemsidan eller appen är enkel att navigera och att det går smidigt att utföra ett köp tyckte 21% var viktigast, och 20% föredrar att kunna köpa online för att sedan hämta upp paketet i närliggande butik (financesonline.com).

Nedan ser vi vad som var mest betydelsefullt för köpare just under Black Friday förra året, 2020:

Skapa ett oemotståndligt erbjudande

En stor utmaning under Black Friday är att skilja dig från mängden. Med så många kampanjer från alla håll och kanter vill det till att man även håller ett öga på sina konkurrenter. Man vill förståss kunna komma med något ännu mer iögonfallande och oemotståndligt erbjudande. Några viktiga punkter att överväga är följande:

  • Vilket värde ger du kunden?
  • Kan du implementera värdefulla merförsäljningar (upsell)?
  • Hur kan kampanjerbjudandet locka återkommande kunder?

Se till att din serverkapaciteten är på topp

Det absolut sista du vill ska hända är att din webbplats kraschar mitt under Black Friday. Därför bör du se till att din webbplats kan hantera ökad trafik, vilket du testar med ett belastningstestverktyg som skickar en imiterande trafikökning för att kunna göra en analys över din webbplats prestation. Du bör också kontrollera din webbhotellplan och se över kapaciteten. Möjligen behöver du uppgradera din plan eller lägga till säkerhetsåtgärder.

Optimera för alla enheter

Även om de flesta onlineshoppare handlar via sin dator, börjar shoppingprocessen ofta vid mobilen eller plattan när köpare kollar runt på olika saker de kan tänka sig köpa. Omvandlingsfrekvensen, alltså antalet av alla besökare som faktiskt gör ett köp är 6,9% på stationär dator, 4,8% på surfplatta och 2,9% på mobila enheter. Läs mer om hur du optimerar din sida för mobila enheter här.

För att optimera din webbplats för en bättre kundupplevelse bör du göra följande:

  • Minimera antalet popup-fönster
  • Kontrollera att alla dina knappar går att klicka på
  • Visar tydliga call-to-actions och vad nästa steg är
  • Använder responsiv design (!)
  • Kontrollera din webbplats laddningshastighet.

Ju snabbare din hemsida laddar desto större sannolikhet är det är besökarna stannar och navigerar runt på sidan längre. Därmed är det även större chans att de också handlar. Att göra hemsidan snabbare är en stor del av SEO som du kan läsa mer om här

mobile device

Skicka VIP e-post till alla på din mejllista 

Öka spänningen och få dina prenumeranter samt tidigare kunder att känna sig speciella! Skicka ett mejl med specialerbjudande med en VIP-kod som de kan handla för innan Black Friday-rean börjar officiellt. För de som vill ta ännu ett steg är SMS-kampanjer ytterligare ett sätt att nå personer på ett personligare sätt. Även där inkluderas en speciell kampanjkod som man endast kan få på SMS.

Sociala medier-kampanj

De näst närmaste kunderna till de du har på din mejllista är mest troligen dina följare på olika sociala mediekanaler. Även möjligen personer som följer konton som liknar ditt. Skapa en attraktiv kampanj och kolla gärna upp vilka nya hashtaggar du hade kunnat lägga till för att få nya blickar på ditt konto och innehåll. För reakampanjer kan du leka mycket med färg, bild och form. Detta ger rum åt kreativitet och möjlighet till att verkligen tänka utanför lådan! 

 

Vill du få hjälp av proffs att säkra din hemsida för Black Friday, eller möjligen en annan kommande rea (julrean kanske?) är du välkommen att höra av dig till oss!

 

Besök vår webbyrå Buildahome på sociala medier:

LinkedIn

Instagram

Facebook

Web:

buildahome.se

 

Vi jobbar med några otoligt fina företag och vi älskar att göra projekt ihop med dem

projekt
Webbyrå Malmö, Webbyrå Göteborg, Webbyrå Stockholm

Kreativitet
är hjärtat
i alla våra
projekt