Tillbaka till lista

E-handel fortsätter växa bland de äldre

kundvagn på tangentbord

”E-handeln fortsätter påverkas av Corona-krisen. Under april månad hade 78 % av svenskarna handlat på nätet. Det är den högsta nivån i e-handelns utveckling någonsin. Det visar E-barometern april, PostNords första månatliga mätning av e-handeln i Sverige.”

Andelen av de svenska konsumenterna som e-handlar (senaste 30 dagarna) uppnådde under april månad en aldrig tidigare skådad nivå, hela 78 %. Betydligt fler kvinnor än män e-handlade under april, hela 82 %. I allra högst utsträckning, 88%, e-handlade kvinnor i åldern 30-49 år.
– Detta är utan tvekan en effekt av den rådande coronakrisen. Det blir synnerligen intressant att följa hur stor del av ökningen som består när livet så småningom börjar återgå till mer normala förhållanden

Vid en jämförelse av vad det är konsumenterna handlat på nätet under april, jämfört med tiden före corona, blir det tydligt att det är dagligvaror och apoteksvaror som ökat mest. Skönhet och hälsa, där även apoteksvaror ingår, är nu den produktkategori som flest handlat från. Dagligvaror är det numera 21 procent som handlat på nätet under de senaste 30 dagarna. Bifogat finns också en tabell som visar den totala ökningen per kön och åldersgrupper jämfört med april 2019.

E-handelns tillväxt under april (jämfört med april 2019), baserat på konsumenternas uppskattning
Kön Ålder
Hela befolkningen Man Kvinna 18-29 30-49 50-64 65-79
+44% +35 % +56 % +11 % +34 % +53 % +154 %
– Dagligvaruhandeln på nätet har fått väldigt många nya kunder, framförallt äldre personer.
Samtidigt är det många, 37 procent, som uppger att de kommer att handla mindre, totalt sett, under 2020 jämfört med året innan.

Några utvalda siffror ur E-barometern april 2020:
• E-handeln växte med 44 %* under april, jämfört med april 2019.
• 78 % av svenskarna e-handlade, vilket är den högsta andelen någonsin, och 8 procentenheter högre än genomsnittet 2019 (70 %).
• 12 % av svenskarna har börjat handla apoteksvaror på nätet, som direkt konsekvens av coronaviruset. För dagligvaror samt kläder och skor var motsvarande siffra 8 %.
• Totalt sett tror 37 % att de kommer konsumera mindre (fysisk handel och e-handel) under 2020, jämfört med 2019. Bara 12 % tror att de kommer konsumera mer.

Är ni intresserade att starta en webbshop?
Buildahome Webbyrå finns i Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Malmö är aktivt ledande att hjälpa företag att startat sin verksamhet online med olika lösningar.
Plattformar vi jobbar med:
– Woocommerce
– Magento
– Shopify
– Opencart
– BigCoomerce

Hör av er direkt till oss på [email protected] eller på telefon 010-214 65 65