Tillbaka till lista

Vad är Shopify?

Mobil med shopify

Vi på Buildahome kan hjälpa dig sätt ihop din Shopifybutik.

Vad är Shopify? Du kanske har sett en YouTube-video om att starta en online butik på Shopify.
Eller kanske din vän fortsätter att prata om Shopify och du är för generad att fråga. Lyckligtvis för dig ska vi berätta vad Shopify är, fördelarna och nackdelarna med att använda Shopify, vad det erbjuder och så mycket mer.

Vad är Shopify?
Shopify är en e-handelsplattform som du kan använda för att bygga din butik både online och offline.
Bloggare använder WordPress. Butiksägare använder Shopify. Det låter dig sälja både online med din egen webbplats och / eller personligen med Shopify POS. Denna e-handelswebbplats har funktioner för alla, från nybörjare till e-handelsexperter.

Du kan registrera dig för en gratis 14-dagars testversion av Shopify för att testa det själv. Under testperioden kan du bygga din egen webbutik, testa gratis Shopify-appar och om du marknadsför tillräckligt hårt kan du göra din första försäljning.
Shopifys prissättning börjar vid $ 9 i månaden. De flesta första gången butiksägare börjar dock på Shopifys Basic-plan till 29 $ i månaden.
Om du har drivit ett företag länge kanske du föredrar Shopify, Advanced Shopify eller Shopify Plus beroende på dina affärsbehov.

Vad är Shopify Plus?

Shopify Plus är Shopifys e-handelsplattform för större företag eller företag som vill skala. Den erbjuder avancerade rapporteringsfunktioner, kundsupport med högre prioritet, kapacitet att hantera högre ordervolymer och mer.

Vad är Shopify Lite?

Shopify Lite är en prisvärd plan som låter dig sälja produkter på en befintlig webbplats. Om du har en webbplats som inte finns på Shopify, sälj med en köpknapp utan Shopifys värd. Du kan också använda Messenger-chattar, sälja både online och offline och skicka fakturor.

Vad är Shopify POS?

Shopify POS (Point of Sale) är en applikation som låter dig sälja produkter offline. Du kan sälja produkter i en fysisk butik, mässor, popup-butiker eller andra personliga evenemang med Shopify POS. Du kan acceptera betalningar med din iPhone, iPad eller Android med POS-appen.

Shopify-proffs
Det finns många fördelar med att använda Shopify, här är några:

1. Detaljerad Shopify-administratör
I bakgrunden av din webbutik hittar du ett stort antal rapporter och funktioner som hjälper dig att förstå hur din Shopify-butik presterar. Du kan se antalet beställningar en överblick.
Du hittar dina produktsidor som ger bäst resultat.
Och du kan till och med se en realtidsvy av dina webbplatsbesökare för att se vilken fas i tratten de befinner sig i. Shopify är ett omfattande verktyg för en online-återförsäljare, så att du får en djupgående förståelse av alla dina online butikens detaljer.

2. Gratis funktioner
Om du bygger en ny webbplats måste du antagligen betala för ett tema (design / utseende på din webbplats). Men på Shopify laddas ett gratis tema in i din butik automatiskt så att du kan börja anpassa hur du vill. Detta är perfekt för nybörjare som bara vill dyka in eller leka för att se vad möjligheterna är.
Du har till och med friheten att anpassa din webbplats så att den passar din varumärkesstil. Du kan välja gratis teckensnitt (redan installerade i din butik) eller ändra färgschemat, lägga till egna foton och mer.
Det finns också tusentals e-handel-temafoton du kan välja mellan tagna av Shopify-fotografer. Du hittar dem i avsnittet ”gratis bilder” i ditt Shopify-tema.
Det andra alternativet är att skicka dina artiklar till en professionell fotograferingstjänst. Förutom allt detta kan du dra nytta av de olika Shopify-verktygen och bygga en bättre, mer kraftfull webbplats.

3. Shopify är molnbaserat

Den som någonsin har betalat för en server vet mycket väl att de kraschar vid fel tidpunkter, vilket gör att du tappar mycket pengar från stillestånd. Servrar kraschar ofta på Black Friday eller under stora evenemang.
Om du delar en server (vilket är vad de flesta nya företagare har råd med) måste du hoppas att de andra webbplatserna inte är lika populära.
Genom att vara i ett molnnätverk är oddsen för att din webbplats är nere sällsynta, så att du enkelt kan driva ditt företag. Och den här kostnaden ingår i din prenumeration, vilket gör det till en mindre sak att oroa sig för.

4. Det finns en plan för alla

Låt oss vara ärliga, det finns kostnader för att driva ett företag. Du måste betala för produkter, marknadsföringskostnader, ny domän och naturligtvis Shopify.
Men Shopify har en prissättning för alla. Om du har en riktigt stram budget kan du betala för Shopify Lite för endast 9 dollar i månaden.

5. Massor av appar

Det finns bokstavligen en app för nästan allt i Shopify App Store. Du hittar nedräkningstimrar, bakgrundsborttagare för bilder och så mycket mer.
Även om det finns många betalda appar finns det också en massa gratisappar i butiken.
Det är inte nödvändigt att lägga till en app på din webbplats.

6. Massor av stöd

Shopify vill att du ska lyckas på deras plattform. Det är därför de har sin egen blogg där e-handelsexperter delar sina bästa taktiker. Därför skapade de Shopify Academy, gratis e-handelskurser där du kan lära dig i din egen takt. Och det är därför de har så många kundsupportrepresentanter som gärna svarar på alla frågor du har.
Det finns även Facebook-grupper skapade av Shopify-användare som vill hjälpa nya butiksägare att lyckas. Supportekosystemet på Shopify är enormt. Det finns alltid någon som vill hjälpa dig att växa.

7. Hur enkelt är de?
Vem som helst kan starta en Shopify-butik. Det blir inte lätt. Men det är mycket lättare än att bygga en online-verksamhet än för 20 år sedan. Visste du att folk var tvungna att skicka checkar till Amazon när det först lanserades? Ja, de dagarna är över. Och sanningen är att med tiden blir det ännu enklare att bygga en online-verksamhet. Hinder för inträde för en ny entreprenör blir ännu enklare.

Shopify Nackdelar

1. Det finns en inlärningskurva
När du bygger en Shopify-butik är det du verkligen bygger ett företag, inte en passiv inkomstström. Och det är inte nödvändigtvis en lätt sak att starta ett företag. Att räkna ut hur man använder Shopify och bygger en lönsam butik tar flera månader av experiment. Det kan ta en stund att veta var varje sektion i din butik finns i administratören. Men för det mesta är Shopify intuitivt. Det tar bara lite övning.

2. Shopify garanterar inte din framgång

Shopify har så många fantastiska funktioner och appar som gör det enklare att driva en onlinebutik än att bygga något anpassat från grunden. Problemet är att det faktiskt är upp till dig att göra din butik till en framgång. Du måste ha rätt tänkesätt som driver dig att lära dig. Du måste ha marknadsföringsplan för att marknadsföra ditt företag bättre än konkurrenterna. Din framgång ligger i dina händer, inte Shopify.

Hur fungerar Shopify?

Shopify är en e-handelsplattform som är värd för din onlinebutik. Det hjälper till att organisera layouten för din butiks utseende genom teman (som du är fri att ändra eller ändra på vilket sätt du vill). Det erbjuder också betalningshantering, vilket gör att du kan acceptera och ta emot betalning för de produkter du säljer.

Så hur fungerar Shopify?

Först måste du designa eller modifiera din Shopify-butik, inkludera produkter på den och testa din webbplats för att säkerställa att både stationära och mobila enheter är redo för allmänheten.

Sedan marknadsför du dina produkter. Om du säljer online besöker en kund din webbutik. Du kan se i realtid i Shopify-administratören om den kunden lägger till en produkt i kundvagnen eller slutför ett köp. Om en kund köper från din butik behandlar Shopify betalningen åt dig och du får betalt. Efter att en betalning har gjorts kan du behandla beställningen så att kunden tar emot produkten. Du kan komma åt Shopify-rapporter för att bättre förstå vem din publik är. Kunder kan välja att delta i din e-postlista när de blir kunder så att du kan ommarkera till dem.

I slutändan låter Shopify dig inte bara bygga en onlinebutik utan ger dig insikter om dina kunder så att du bättre kan tjäna din publik. Med så många funktioner är det i princip ditt verktyg för att bygga en framgångsrik onlinebutik.

Vad kan du sälja på Shopify

Shopify finns det alltid nya trendiga produkter som du kan sälja på plattformen. Du kan sälja vad som helst – från mode till skönhet till hem och trädgård. Här är några populära produkter du kan sälja på Shopify:

Kläder
Smycken
Hem tillbehör
Reseprodukter
Baby- eller moderskapsprodukter
Väskor och bagage
Fitness tillbehör
Skönhetsprodukter
Köksutrustning
Djurprodukter
Fordonstillbehör
Och mycket mer!

Shopify har dock några strikta riktlinjer för vad du inte kan sälja också. Om du säljer begränsade produkter som de på listan riskerar du att bli avstängd från plattformen:

Vissa skjutvapen och deras delar
Förfalskade eller obehöriga varor
Spelprodukter
Reglerade produkter eller tjänster
Vuxna produkter
Drogutrustning
Biljetter till evenemang
Högriskföretag som konkursadvokater, datorteknisk support, telekommunikationsutrustning etc.
Och mer.
I grund och botten, om det är olagligt eller reglerat, är det troligtvis inte heller tillåtet att sälja på Shopify.

Du kan växa din Shopify-butik på flera sätt. Här är några idéer för att komma igång med Shopify:

Skapa annonser

Du kan köra annonser på olika plattformar som Facebook, Google och nästan alla andra sociala nätverk. Helst vill du välja den plattform där din publik tillbringar mest tid. Det är också viktigt att välja en plattform där inriktningsalternativen är expansiva, så att du exakt kan hitta den perfekta kunden.
Hittills är Facebook och Google de mest populära annonsplattformarna. Men i slutändan vill du välja den som är bäst för din nisch.
Innehållsmarknadsföring – SEO är ett kraftpaket för att få in relevant trafik tillbaka till din webbplats.
Nästan alla nya butiksägare försummar en strategi för innehållsmarknadsföring på sin webbplats. Ofta vill nya företagare tjäna pengar snabbt så att de fokuserar på annonser. Men efter månader av investeringar i annonser inser de att deras anskaffningskostnader är för höga.
Genom att göra innehållsmarknadsföring kan du köra ominriktningsannonser inriktade på din bloggtrafik som har lägre annonskostnader och högre omvandlingsfrekvenser.

Sociala medier – Innan du gör din butik offentlig bör du redan bygga en publik. Om du till exempel startar ett Instagram-konto några veckor innan du startar din butik kan du marknadsföra dig till en publik vid lanseringen. Med en publik på plats kan du potentiellt kunna generera viss försäljning med länken i din bio eller berättelse.

Slutsats
För att verkligen svara på frågan ”Vad är Shopify?” det är bäst att skapa din egen webbutik med den här e-handelsplattformen och se själv. Om du vill tjäna pengar online är Shopify en bra plattformen för online-återförsäljare.
Dra nytta av den kostnadsfria testversionen för att testa själv för att se vad all hype handlar om.
Shopify handlar om att göra handeln bättre för alla, så det kan bara vara den perfekta plattformen för dig.