Tillbaka till lista

10 frågor om sociala medier.

United insights

Vad bör ni som verksamhet tänka igenom, innan ni börjar använda er av sociala medier?

Vilken är er målgrupp? – hoppa inte över detta, det är jätteviktigt att ta fram er målgrupp och sedan bearbeta den.

Hur mycket tid har ni att lägga på Sociala medier – hur många inlägg mäktar ni med?

Vem är ansvarig för er kanaler?

Vilken tonalitet vill ni ha och hur vill ni som företag uppfattas?

Vad är viktigt att tänka på för verksamheter som finns på sociala medier?

Ha inte sociala medier bara för att. Skapa en strategi som är genomförbar och viktigast av allt, var relevant!

Ta fram en strategi och jobba efter den, låt den styra planen för era aktiviteter, inför varje aktivitet ni planerar fråga er om den lirar med er strategi?

Viktigt att tänka på är att detta tar tid, många företag har inte den tiden och väljer därför ta hjälp, var då noga när du väljer samarbetspartner, jobba med någon som förstår er bransch och är uppdaterad på det senaste (även om du inte kommer använda dig av det senaste)

Hur bör man tänka när man postar?

Att posta relevanta inlägg mot relevant målgrupp under den tid då målgruppen är aktiv på respektive plattform

Hur annonserar jag på sociala medier?

Du sätter upp ett annonskonto i respektive annonshanteringsverktyg (beroende av plattform)

Här väljer du målgrupp, tidsperiod, budget och lägger upp ditt annonsmaterial.

Vem är ansvarig för att ett konto i sociala medier öppnas eller avslutas?

Den som startar kontot är admin för kontot men kan dela ansvaret till andra inom företaget eller till en samarbetspartner.

I ett samarbete med en byrå så som oss kommer vi alltid överens om ansvarsfördelningen.

Vanligast är att det är en social media manager (SMM) på byrån som är ansvarig för kontot.

Hur fungerar de om jag använder en byrå för mina sociala medier?

Vi träffas och ser över vad företaget har för behov och gör en plan utifrån det.

Därefter arbetar vi med den planen, utvärderar och analyserar.

Vilken grundinformation ska finnas på mina olika plattformar?

Det är viktigt att följarna ser direkt vem du är och vad du gör. Det kan vara smart att nämna vad som är unikt för dig (USP) och en call to action (CTA) så att följaren vet om det ska exempelvis läsa mer eller köpa något.

Jag förstår inte varför mitt företag ska finnas på sociala medier?

Vi vill hävda att det finns en plattform för alla. Sociala medier är just sociala och alla företag har ett behov av att vara sociala och alla kan även tjäna på det.

Även om man som företag inte känner att man vill satsa på att driva ett konto i någon social kanal kan man annonsera i sociala medier.

Målgruppen är ju med största sannolik på sociala medier även om inte du som företag är det (än!).

Hur knyter vi ihop våra sidor på Facebook med webb och andra sociala medier?

Rent tekniskt knyter man ihop Facebook och Instagram i Business Manager. För webben går det att använda Facebook som chatt plattform, men också hänvisa sina besökare genom att länka sina olika sociala medier.

Det finns också något som kallas för Facebook pixel som kopplar ihop Facebook och webb.

Det är också viktigt att knyta ihop sina olika plattformar på ett visuellt plan, detta görs genom att hitta sin tonalitet i de olika sociala medierna.

Här kan det även vara bra att ha en grafisk profil att utgå ifrån för att knyta ann färger och former.

Hur kan vi utvärdera vår insats i sociala medier?

Vi sätter upp ett mål gemensamt och stämmer av mot det. Det kan tex vara att öka räckvidden per inlägg, skapa engagemang eller att få fler följare på kontot.

Detta utvärderas genom statistik på kontot. Ett annat roligt sätt att utvärdera kan vara att fråga sina följare vad de tycker i exempelvis instagram stories