Tillbaka till lista

SEO vs SEM

SEO vs SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM är helt enkelt att sökmotoroptimering är en del av sökmotormarknadsföring eller sökmarknadsföring som det är allmänt känt.

Båda processerna syftar till att öka synligheten i sökmotorer.

SEO handlar om att optimera din webbplats för att få högre ranking i de organiska sökresultaten medan SEM går utöver SEO. Det involverar andra metoder som kan ge dig sökmotortrafik som PPC-reklam.

Sökmotoroptimering (SEO)

För att göra en jämförelse mellan SEO och SEM är det viktigt att börja med definitionen av SEO, så att det är tydligt för alla vad som är skillnaden mellan de två.

Vad är SEO?

SEO är processen för att optimera din webbplats för att få gratis trafik från sökmotorer.

SEO är viktigt eftersom en optimerad webbplats lätt kan förstås av sökmotors sökrobotar och detta ökar chanserna att rankas högre.

Vilka är huvudkomponenterna i SEO?

Det finns tre huvudpelare i SEO: Teknisk SEO, On-Page SEO och Off-Page SEO.

Till exempel måste du ha optimerade titlar, bra beskrivningar, välformulerade webbadresser, optimerade rubriker (H1, H2), alt-text för bilder och många fler.

Off-site SEO hänvisar till processen att få referenser (backlinks) från andra webbplatser i syfte att öka din webbplats förtroende för sökmotorer.

För nybörjare kan det vara förvirrande men försök att tänka på det som ett rankningssystem där den webbplats som har flest referenser ligger högre.

Referenser, i det här fallet, är länkar som kommer från andra webbplatser till din webbplats. Det är också anledningen till att SEO utanför webbplatsen kallas länkbyggnad.

För att undvika missförstånd handlar det inte bara om hur många länkar du har pekat på din webbplats utan också varifrån dessa länkar kommer (och ett antal andra faktorer).

Sökmotormarknadsföring (SEM)

Sökmotormarknadsföring är utöver SEO men det är bara en delmängd av din övergripande strategi för digital marknadsföring.

Vad är SEM?

SEM är en digital marknadsföringsprocess med målet att öka synligheten i sökmotorer antingen genom att få organisk trafik via SEO eller betaltrafik genom PPC-reklam.

Genom betald sökannonsering köper du i huvudsak annonsutrymme i sökmotorns resultat. Så istället för att försöka rangordna i en av toppositionerna organiskt genom SEO och få gratis trafik, betalar du för att visas framför sökresultaten.

Den mest kända reklambyrån för SEM är Google Ads (före detta Google Adwords).

Genom Google Ads kan du få dina annonser att visas i Googles sökresultat och du betalar bara för klick på dina annonser.

Detta är också anledningen till att hela processen kallas Pay-per-click eller PPC.

Bing och Yahoo har ett liknande system men det är inte så framgångsrikt och allmänt känt som Google Ads.

Resurser att lära sig mer

Digitala marknadsföringskurser – Online-kurser som hjälper dig att lära dig att använda SEM och andra digitala marknadsföringstekniker för att öka din trafik.

Vilket är bättre, SEO eller SEM?

Trots att SEO är en av de två komponenterna i sökmotormarknadsföring, menar många marknadsförare när de hänvisar till SEM menar PPC-reklam.

I grund och botten anser de betald sökannonsering som den enda komponenten i SEM. I det här fallet kan du göra en jämförelse mellan de två.

SEO VS SEM

Organisk SEO är i allmänhet den bästa marknadsföringstaktiken för långvariga resultat.

Webbplatser som rankas högt i de organiska resultaten för sina sökord, kan få gratis trafik dygnet runt, erkännande av branschen och njuta av alla fördelar med SEO.

Webbplatser som använder PPC kan fortfarande få riktad trafik från sökmotorer men de måste betala för det. När de slutar betala kampanjer försvinner trafiken.

En annan stor skillnad mellan SEO och SEM är att det tar mycket tid för SEO att arbeta och generera resultat medan PPC nästan är omedelbart.

Så, vilket är bättre beror på dina övergripande digitala marknadsföringsmål.

Om du vill få trafik snabbt kan du börja med SEM (betald sökannonsering) och parallellt arbeta med din SEO. Om du vill skapa en långvarig onlineverksamhet utan att förlita dig på betaltrafik är SEO ditt svar.

Läs om skillnaderna här.

Hjälper SEM SEO?

Trots vad många tycker, hjälper SEM inte SEO. Om du använder PPC för att rikta in dig på specifika nyckelord och få sökmotortrafik påverkar det inte din SEO-insats positivt eller negativt.

SEO-rankningar bestäms efter att ha tagit hänsyn till hundratals faktorer och SEM- eller PPC-kampanjer är INTE en av dem.

Betydelsen av SEM-trafik

Marknadstrafik för sökmotorer (antingen genom organisk SEO eller betald sökannonsering) anses vara den viktigaste källan för internettrafik eftersom den är riktad.

Det är allmänt accepterat att människor använder sökmotorer för att hitta en lösning på ett problem, ett svar på en fråga eller för att lära sig.

Så när sökare klickar på en webbplats från sökresultaten eller klickar på en annons är det mer troligt att de konverterar. Relevansen av de visade webbplatserna och annonserna gör SEM-trafik mer värdefull än någon annan trafikkälla.

Facebook och Twitter försöker optimera sina annonseringsplattformar för att utnyttja riktad trafik men ändå har trafik som kommer direkt från sökmotorer en bättre avkastning.