Tillbaka till lista

Hur fungerar Google Ads

Google i neon

1. Det grundläggande

• Nyckelord: Det här är orden eller fraser som människor skriver i Google-sökning, som får din annons att visas. När vi skapar en annonskampanj väljer vi en lista med nyckelord som vi tror att folk kan söka efter när de vill ha det du har att erbjuda.

• Bud: Detta är det högsta beloppet du är villig att betala när någon klickar på din annons. (Eftersom du med Google-annonser inte betalar för att dyka upp – bara när någon klickar på din annons för att besöka din webbplats eller ringa dig.)

• Kvalitetsresultat: Den här statistiken berättar hur relevanta dina sökord är för din annons – och för din målsida (dvs. webbsidan där människor kommer att tas när de klickar på din annons). Ett bra kvalitetsresultat kan sänka dina budkostnader och förbättra din annonsrankning i sökresultaten.

• Annonsrankning: Den här statistiken hjälper dig att avgöra var din annons kommer att visas, relativt till andra annonser, när den triggas att visas på Google. Din rang bestäms med hjälp av ditt bud, ditt kvalitetsresultat och andra faktorer.

• CPC (kostnad per klick): Det faktiska beloppet du betalar när någon klickar på din annons. (Du betalar inte nödvändigtvis hela ditt budpris för varje klick – som bara ställer in ett antal möjliga kostnader per klick du kan betala.)

• Konvertering: En konvertering sker när någon som har klickat på din annons fortsätter att vidta en annan åtgärd som du har betecknat som viktig – som att göra ett köp, registrera dig för ett nyhetsbrev eller ringa dig.

2. Vi organiserar ditt konto

Vi med att dela upp dina produkter eller tjänster i kategorier och basera din kontostruktur på dessa. (Ett bra alternativ är att spegla strukturen du redan använder på din webbplats.)
Det finns två organisationsnivåer i ett Google Ads-konto: kampanjer (den högre nivån) och annonsgrupper (den lägre nivån – du kan ha flera annonsgrupper i varje kampanj). Tänk på kampanjer som representerar större kategorier i ditt företag och annonsgrupper som representerar mindre, mer specifika uppsättningar av produkter eller tjänster. Om du till exempel driver en hantverksbutik kan du skapa dessa kampanjer och annonsgrupper:

Kampanj 1: Stickning och sömnad
• Annonsgrupp 1: Garn
• Annonsgrupp 2: Nålar och ringar
• Annonsgrupp 3: Tyg- och broderitråd
Kampanj 2: Hantverk
• Annonsgrupp 1: Måla och markörer
• Annonsgrupp 2: Glitter och lim
• Annonsgrupp 3: Hantverkssatser

Vi skapa separata kampanjer, annonsgrupper, annonser och sökordslistor för dina produkter hjälper till att hålla dina annonser relevanta, och se till att någon som till exempel letar efter ”glitterlim”, av misstag inte ser din annons för ”superlim” och tänker du har inte vad de behöver.
Ju mer fokuserade och specifika dina annonser är, desto fler personer kan du nå som är intresserade av exakt vad du har att erbjuda.

3. Sätta en budget

Med Google Ads styr vi hur mycket du spenderar med två olika inställningar: din dagliga budget och dina bud.
Din budget är det belopp du vill spendera på varje kampanj per dag. Ditt bud är det belopp du är villig att spendera på ett sökord om någon söker efter den termen och sedan klickar på din annons.
När vi börjar första gången sprider vi din totala budget (dvs det belopp du vill betala för hela ditt konto) jämnt över dina kampanjer tills du får en idé om vilken som fungerar bäst för ditt företag.
Men i allmänhet bör du ställa in olika kampanjbudgetar och budbelopp baserat på dina affärsmål.
Om du till exempel vill dra kunder till dina ”hantverk” -produkter en månad bör vi överväga att ställa in en högre budget för den kampanjen och sänka budgeten för en annan, mindre viktig.
Vi kan ändra din budget och bud när som helst, så om något inte fungerar kan du justera för att tillgodose dina behov.

När det gäller att ställa in bud för dina sökord, bör vi balansera att välja ett bud som hjälper till att få din annons till en önskvärd ranking, samtidigt som vi håller dig inom din budget.

4. Hitta rätt sökord

Målet när vi väljer nyckelord är att välja termer som vi tror att folk kommer att söka efter när de letar online efter det du erbjuder. Dessutom vill vi att dina nyckelord ska vara så relevanta som möjligt för annonsen de utlöser och för målsidan som folk kommer fram till om de klickar på den annonsen.
För att hjälpa dig komma igång kommer Google Ads med ett gratis verktyg som heter ”Sökordsplaneraren”, som kan generera en lista med sökord för dina kampanjer.
Vi kommer skicka en lista med sökord som vi sedan gå igenom tillsammans så vi är överens om att dessa orden är de som passar er verksamhet.
Sökordsplaneraren kan också hjälpa oss att uppskatta hur mycket du ska bjuda på ett visst sökord så att din annons visas i sökresultaten – detta kan ge dig en tänka på om vissa sökord är för dyra för dig att bjuda på, och som passar in i din budget.
I allmänhet, ju mer konkurrenskraftigt ett nyckelord är, desto mer kommer det att kosta att bjuda på. När vi börjar kanske vi ska undvika sökord med hög konkurrens, så att du inte spenderar hela din budget på bara några få klick.
Om vi håller dig med låga till medelstora sökord kan vi fortfarande få mycket exponering och hjälpa dig också testa hur dina kampanjer fungerar.

5. Sätt sökordsmatch

”Sökordsmatchningstyp” är en inställning i Google-annonser som låter oss ytterligare förfina när din annons visas på Google. Det finns fem alternativ:

– Bred match
– Modifiering av bred matchning.
– Frasmatch:
– Exakt matchning
– Negativ match

Vilka som passer just er går vi igenom och ser till att ni får ut de mesta av era sökord.

6. Koppla er hemsida

Din målsida är där potentiella kunder anländer efter att ha klickat på din annons.
Att välja en sida som är relevant för din annons och sökord kan hjälpa människor att hitta det de letar efter snabbare: så om din annons marknadsför en försäljning på garn, välj en målsida där det garnet är framträdande, så istället för att bara skicka personer till din webbplats förstasida skickar vi dem direkt till produkten/webbshopen.

7. Bestäm vilka enheter som annonserna ska visas

Söker dina ideala kunder på en stationär, mobil enhet eller båda? Är du mer intresserad av att nå köpare när de är ute eller om människor eller vill göra ett direktköp direkt online?
När vi ställer in ditt Google Ads-konto kan du överväga vilka typer av kunder du vill ansluta till (och ännu viktigare, vilka typer enheter de kunder använder) så att du kan nå dem.
Om du till exempel driver en bilverkstad och vill locka kunder när de är i närheten och behöver hjälp kan du bara överväga att visa dina annonser på mobila enheter.

8. Vi skriver dina annonser

När vi skapar annons är det första intrycket som många människor kommer att få av ditt företag, så vi ser till att den kommunicerar rätt budskap.
Detta är lättast när annonsen faktiskt innehåller de sökord som människor söker efter – som vi kan uppnå genom att dela ut din kampanj i tydliga annonsgrupper och skriva unika annonser för varje (en garnfrämjande annons för dina garnnyckelord och en hantverksfrämjande annons) till exempel för dina hantverkstillbehör). Detta kommer att göra dina annonser mer relevanta för potentiella kunder och också möjligen öka ditt kvalitetsresultat.
Det är också en bra idé att inkludera ett ”uppmaning” i din annons: ett tydligt, kortfattat meddelande som säger läsaren vad du vill att de ska göra efter att ha sett din annons. Fraser som ”shoppa nu” eller ”lära sig mer” kan locka människor att till exempel klicka på din annons.
Slutligen, innan vi publicerar din annons, tittar vi igenom den en sista gång för att kontrollera om det stavar eller grammatikfel.

9. Ansluter till ditt Google Analytics

Google Analytics är ett gratis sätt att få ännu mer insikt i hur människor interagerar med dina annonser och webbplats.

Vi behöver dock inte använda Analytics för att använda Google-annonser, så känn har du inget konto kan vi skipa detta.

Medan Google Ads kan berätta hur många som klickar på dina annonser, integrerar du Google Ads och Analytics så att du kan hålla ett öga på vad dessa människor gör när de når din webbplats.
Till exempel, om folk anländer till din webbplats men sedan omedelbart klickar bort, kanske din annons inte når rätt folk trots allt – eller vi kanske tar dem till fel område på din webbplats.
Dessa insikter kan hjälpa dig att organisera dina annonser bättre och eventuellt få ut mer av din marknadsföringsbudget.