Tillbaka till lista

2016 för första gången övergick användningen av mobilt enheter översteg användningen av datorer.

mobil

Användningen av mobilenheter har ökat sedan Apple släppte den första smarttelefonen och mobila enheter har blivit en regelbunden del av vardagen.

För webbplatsägare är denna förändring i hur människor interagerar med webben inte förvånande, men det ökar det brådskande att skapa mobilvänliga webbplatser. Om dina mobila besökare inte får en bra upplevelse när de landar på din webbplats kör du bort en enorm del av din potentiella trafik (och skadar din sökmotorrankning under processen).

Idag är det ett krav att din webbplats är mobilvänlig. Vi på Buildahome skapar alltid både för desktop och mobiler. Nedan har vi gjort 10 punkter som vi anser är viktiga att tänka på.

  1. Gör din webbplats lyhörd.
  2. Få information som människor letar lättare efter.
  3. Använd inte Flash.
  4. Inkludera Viewport Meta Tag.
  5. Vrid autokorrigering för formulär.
  6. Gör dina knappstorlekar stora nog att arbeta med mobil.
  7. Använd stora teckenstorlekar.
  8. Komprimera dina bilder och CSS.
  9. Låt ett enkelt sätt att växla till Desktop View.
  10. Utför mobiltestning regelbundet.

 

  1. Gör din webbplats lyhörd.

En lyhörd webbplats innehåller alltid samma innehåll och information på alla enheter du har åtkomst till den, men den ändrar hur den visas och baserat på storleken på enhetsskärmen. En viktig de är även att gör sidan med responsiv design vilket resulterar till en bättre SEO.

  1. Håll sidan enkel

Många som surfar på webben på sina mobila enheter bryr sig inte om att ta lite tid att surfa eller läsa innehåll i samma takt som de skulle göra på en dator, men andra vill hitta informationen de behöver så snabbt och så enkelt som möjligt. Tänk på den information som människor på mobila enheter ska vara enkelt och lätt att få tillgång till.

Tänk också på de vanliga frågor som människor ofta letar efter när de besöker din webbplats. Gör de alltså enkelt att hitta på din sida via mobila enhet.

  1. Använd inte Flash.

Att använda Flash på hela din webbplats är ett SEO-misstag. Det kan bromsa en sidas laddningstid och det finns många webbläsare och enheter där det bara inte fungerar alls.

Varken Android- eller iOS-enheter stöder flash, så om du bygger en hemsida med flash kommer det att påverka upplevelsen.

  1. Inkludera Viewport Meta Tag.

Metataggen för viewport är ett enkelt sätt att kontrollera hur din webbplats visas på mobilen. Om din sida öppnas som samma bredd på den lilla skärmen på din telefon som på skrivbordet, måste du göra lite besvärande rullning från sida till sida för att läsa varje textrad och se de olika sidorna på sidan. Metataggen för viewport berättar för webbläsare att anpassa bredden på din sida till skärmen för den enhetstyp som besökaren kommer från.

  1. Vrid autokorrigering för formulär.

Något det är lätt att inte tänka på är de små sätten som autokorrigering kan göra användarens interaktion med din webbplats mer besvärlig. Om du har ett formulär på din webbplats som ber om namn eller adressinformation, är ett litet sätt att underlätta informationen för dina mobila besökare att stänga av autokorrigering för varje formulärfält, annars försöker telefonen att ändra namn eller gatunamn till vanligare ord och bromsa processen att fylla i formuläret.

  1. Gör dina knappstorlekar stora nog att arbeta med mobil.

Det är lätt att klicka på en knapp i vilken storlek som helst med en mus, men när du försöker ”klicka” med fingrarna på en liten smarttelefonskärm är små knappar svåra att hantera. Och det är särskilt sant om det finns flera små knappar nära varandra – att trycka på en medan du försöker trycka på en annan kommer att orsaka verklig irritation för dina besökare.

Det bästa sättet att rädda dina besökare från denna frustration är att använda större knappar. Varje gång du lägger till en knapp på din webbplats (och för alla som redan finns) tar du dig lite tid att testa dem själv på hur många mobila enheter du än kan hitta bland dina anställda och familj. Se till att det är ganska enkelt att välja varje knapp på alla enheter och, om den inte är det, uppdatera den så att den är det.

  1. Använd stora teckenstorlekar.

Att läsa på en liten skärm är så mycket svårare om teckensnittet är litet. Det är bäst att använda en teckenstorlek på minst 14 pixlar på dina webbsidor, men testa hur det ser ut för att se om det skulle bli bättre här.

Det är också bäst att hålla fast vid vanliga teckensnitt. Alla teckensnitt som din besökares webbläsare kan behöva ladda ner kommer att sakta ner hur lång tid det tar din webbplats att ladda.

  1. Komprimera dina bilder och CSS.

På tal om webbplatsens laddningstid vill du alltid att din webbplatshastighet ska vara snabb. Men om något är hastigheten viktigare på mobilen. Det betyder ytterligare ett bra steg för att göra din webbplats mobilvänlig är att komprimera allt som tar mycket utrymme och bromsar laddningstiden, som dina högupplösta bilder och CSS.

Om du komprimerar dina bildfilstorlekar kommer de att ladda snabbare utan att negativt påverka kvaliteten på vad folk ser på webbplatsen.

  1. Låt ett enkelt sätt att växla till Desktop View.

Vissa av dina mobilbesökare kanske faktiskt föredrar att se skrivbordsversionen av din webbplats istället (särskilt om du går med en mobilversion av din webbplats snarare än en responsiv webbplats).

Du vill att dina besökare ska kunna interagera med din webbplats på det sätt som är mest meningsfullt för dem.

  1. Utför mobiltestning regelbundet.

Det bästa du kan göra för att se till att din webbplats mobilupplevelse är bra är att testa den själv regelbundet på din mobila enhet. Varje så ofta kan du dra upp din webbplats på din telefon och surfplatta och spendera lite tid på att bläddra för att se om något är svårt att se eller svårt att göra.